Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BEY146E |
PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION II |
2 |
6 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Yağ, vitamin ve minerallerin kimyasal yapısı, özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, işleme-pişirme-saklama yöntemleri, bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkelerine uygun olarak düzenlenmesine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Yağ, vitamin ve minerallerin önemi, özellikleri, sınıflandırılması, kimyasal yapıları, yağ, vitamin ve minerallerin kaynakları, günlük gereksinimleri, eksik veya aşırı alımındaki olumsuzluklar, yağ, vitamin ve mineraller için uygun hazırlama ve pişirme teknikleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin hangi özelliğinden dolayı seçileceğini yorumlar. |
Özel durumlarda (hasta, yaşlı, çocuk vb) besinlerin pişirilme methodlarını seçer. |
Besinlerin özelliklerine göre pişirme yöntemlerini uygular. |
Besinlerin özelliklerine uygun saklama yöntemlerini seçer. |
Besinlerde pişirme ile oluşan değişiklerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini gösterir. |
Çeşit ve besin ögeleri açısından besinlerin insan beslenmesindeki önemini açıklar. |
Yağların vücuttaki görevlerini açıklar. |
Vitamin ve minerallerin vücuttaki görevlerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Yağlar |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Yağlar ve Yağ Kaynakları |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Vitaminler |
Uygulama |
4 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Vitaminler |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Vitaminler |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Makromineraller |
Uygulama |
7 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Makromineraller |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Mikromineraller |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Mikromineraller |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Meyveler |
Uygulama |
12 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Sebzeler |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Enerji Metabolizması |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Su ve Elektrolit Metabolizması |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Su ve Elektrolit Metabolizması |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for Fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: culinary science with experiments. CRC Press. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
4 |
56 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
3 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
65 |
0 |
156 |
|
Total Workload of the Course Unit |
156 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|