Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY315 | NUTRITION IN ELDERLY | 5 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yaşlılık dönemindeki fizyolojik, sosyal ve çevresel değişiklikleri ve bu değişikliklerin beslenme ile olan ilişkisini inceleyerek, yaşlıların yaşam kalitesi ve sağlık göstergelerini olumlu yönde etkileyebilecek beslenme stratejilerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Yaşlılıkta besin tüketimini etkileyen faktörler, beslenmenin önemi, besin ve besin ögesi gereksinimleri ve beslenme durumunun değerlendirilmesi, yaşlıda beslenme yetersizliği hastalıkları, beslenme durumunun değerlendirilmesi ve yaşlı sağlığının korunması, iyileştirilme ve geliştirilmesi için sağlıklı beslenme önerileri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yaşlılık döneminin özelliklerini tanımlar. |
Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikleri ve vücut sistemleri üzerindeki etkilerini açıklar. |
Yaşlanmanın fiziksel, sosyal ve çevresel etkilerini beslenme ile ilişkilendirir. |
Yaşlılık dönemine uygun beslenme tedavisi düzenler. |
Yaşlıların beslenme durumunun saptanmasının önemini açıklar. |
Yaşlılarda beslenme durumunun değerlendirilmesinde uygun tarama testlerini kullanarak beslenme durumunu ölçer. |
Beslenmenin hastalık oluşumundaki etkilerini açıklar ve gerekçelendirir. |
Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıkları ve beslenmeyi ilişkilendirir ve bu ilişkiyi savunur. |
Yaşlılıkta enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar. |
Besin-ilaç etkileşimlerini açıklar. |
Yaşlılıkta besin güvenliğini sağlama yollarını önerir. |
Yaşlılıkta malnütrisyon nedenlerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlılığın Tanımı, Özellikleri, Yaşlı Nüfusun Demografik Durumu ve Önemi | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlılıkta Fizyolojik Değişimler ve Beslenmeye Etkileri | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlılıkta Makro ve Mikro Besin Ögeleri İhtiyaçları | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Kardiyovasküler Hastalıklar, Hipertansiyon ve Diyabette Beslenme | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Kemik, Böbrek ve Gastrointestinal Hastalıklarda Beslenme | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Nörolojik Hastalıklarda Beslenme | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Bağışıklık Sistemi ve Beslenme | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Malnütrisyon, Sarkopeni ve Beslenme | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlılıkta Beslenme Davranışları ve Psikososyal Faktörler | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlı Bireyler İçin Beslenme Önerileri | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlı Bireylerde Sıvı Tüketimi ve Hidrasyon | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Enteral ve Parenteral Beslenme Yaklaşımları | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlı Bakım Kurumlarında ve Hastanelerde Beslenme Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma | Yaşlı Bireyler İçin Vaka Analizleri ve Çözüm Önerileri | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baysal A. (2014), Yaşlılık Dönemi Beslenme, Hatiboğlu Yayınları |
Göksu Şeker E. (2016). Yaşlılık, Hastalıkları ve Beslenme, Hatiboğlu Yayınları. |
Akbulut, G., & Aydın, A. (2024). Clinical nutrition in adults - I. İstanbul Tıp Kitabevi. |
Acar Tek, N., & Aksoydan, E. (Eds.). (2021). Geriatride beslenme. Hedef Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
3 | |||||
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
3 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |