TR EN

NUTRITION IN ELDERLY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY315 NUTRITION IN ELDERLY 5 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yaşlılık dönemindeki fizyolojik, sosyal ve çevresel değişiklikleri ve bu değişikliklerin beslenme ile olan ilişkisini inceleyerek, yaşlıların yaşam kalitesi ve sağlık göstergelerini olumlu yönde etkileyebilecek beslenme stratejilerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Yaşlılıkta besin tüketimini etkileyen faktörler, beslenmenin önemi, besin ve besin ögesi gereksinimleri ve beslenme durumunun değerlendirilmesi, yaşlıda beslenme yetersizliği hastalıkları, beslenme durumunun değerlendirilmesi ve yaşlı sağlığının korunması, iyileştirilme ve geliştirilmesi için sağlıklı beslenme önerileri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaşlılık döneminin özelliklerini tanımlar.
Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikleri ve vücut sistemleri üzerindeki etkilerini açıklar.
Yaşlanmanın fiziksel, sosyal ve çevresel etkilerini beslenme ile ilişkilendirir.
Yaşlılık dönemine uygun beslenme tedavisi düzenler.
Yaşlıların beslenme durumunun saptanmasının önemini açıklar.
Yaşlılarda beslenme durumunun değerlendirilmesinde uygun tarama testlerini kullanarak beslenme durumunu ölçer.
Beslenmenin hastalık oluşumundaki etkilerini açıklar ve gerekçelendirir.
Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıkları ve beslenmeyi ilişkilendirir ve bu ilişkiyi savunur.
Yaşlılıkta enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar.
Besin-ilaç etkileşimlerini açıklar.
Yaşlılıkta besin güvenliğini sağlama yollarını önerir.
Yaşlılıkta malnütrisyon nedenlerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlılığın Tanımı, Özellikleri, Yaşlı Nüfusun Demografik Durumu ve Önemi Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlılıkta Fizyolojik Değişimler ve Beslenmeye Etkileri Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlılıkta Makro ve Mikro Besin Ögeleri İhtiyaçları Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Kardiyovasküler Hastalıklar, Hipertansiyon ve Diyabette Beslenme Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Kemik, Böbrek ve Gastrointestinal Hastalıklarda Beslenme Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Nörolojik Hastalıklarda Beslenme Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Bağışıklık Sistemi ve Beslenme Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Malnütrisyon, Sarkopeni ve Beslenme Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlılıkta Beslenme Davranışları ve Psikososyal Faktörler Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlı Bireyler İçin Beslenme Önerileri Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlı Bireylerde Sıvı Tüketimi ve Hidrasyon Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Enteral ve Parenteral Beslenme Yaklaşımları Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlı Bakım Kurumlarında ve Hastanelerde Beslenme Yönetimi Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Okuma Yaşlı Bireyler İçin Vaka Analizleri ve Çözüm Önerileri Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baysal A. (2014), Yaşlılık Dönemi Beslenme, Hatiboğlu Yayınları
Göksu Şeker E. (2016). Yaşlılık, Hastalıkları ve Beslenme, Hatiboğlu Yayınları.
Akbulut, G., & Aydın, A. (2024). Clinical nutrition in adults - I. İstanbul Tıp Kitabevi.
Acar Tek, N., & Aksoydan, E. (Eds.). (2021). Geriatride beslenme. Hedef Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0