TR EN

EAR, NOSE, THROAT DISEASES AND HEAD AND FACE ANOMALIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT201 EAR, NOSE, THROAT DISEASES AND HEAD AND FACE ANOMALIES 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALP HEPSEV
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Kulak, burun, boğaz hastalıkları ve baş-yüz anomalileri konusunda temel bilgi ve beceriler kazandırmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Kafa kemikleri; Kulak anatomisi ve işitme fizyolojisi, Farinks anatomisi, Oral ve nazal kavite anatomisi ve fizyolojisi, Larenks anatomisi ve fizyolojisi, Anatomik yapıların işlevleri; Ses ve yutmadaki görevleri, Sık görülen KBB hastalıkları, Ses ve yutma bozukluğuna neden olan hastalıklar, Kraniofasiyal-orofasiyal anomaliler, interdisipliner çalışma prensipleri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kulak burun ve boğaz yapılarını anatomi-fizyoloji temelinde açıklar.
Baş-boğaz bölgesinin anatomik yapılarını ve bu yapıların fizyolojik fonksiyonlarını tanımlar.
Kulağın anatomik yapılarını ve işitme sürecindeki rolünü açıklar.
Klinikte sık görülen otolanjiyolojik bozuklukların patofizyolojisi, klinik belirtileri, bulguları ve tedavi yöntemlerini tanımlar.
Ağız ve yüz bölgesinin normal embriyolojik gelişimini açıklar; ağız-yüz bölgesi anomalileri, bu anomalilere eşlik eden problemleri ve tedavi yöntemlerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kulak, burun, boğaza giriş Anlatım, Sunum
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kafa kemikleri, kulak anatomisi ve işitme fizyolojisi Anlatım, Sunum
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Farinks anatomisi, oral ve nazal kavite anatomisi ve fizyolojisi Anlatım, Sunum
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Larinks anatomisi ve fizyolojisi Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Anatomik yapıların işlevleri; ses ve yutmadaki görevleri Anlatım, Sunum
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Nazal kavite, larinks ve farinks muayene yöntemleri Anlatım, Sunum
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Sık görülen KBB hastalıkları Anlatım, Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Ses ve yutma bozukluğuna neden olan hastalıklar Anlatım, Sunum
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vokal kord hastalıkları Anlatım, Sunum
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Burun hastalıkları Anlatım, Sunum
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yutma bozukluğu yapan hastalıklar Anlatım, Sunum
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kranyo fasiyal-orofasiyal anomaliler Anlatım, Sunum
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kranyo fasiyal-orofasiyal anomaliler Anlatım, Sunum
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Klinik uygulamalar Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Prof. Dr. Can KOÇ, Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş Boyun Cerrahisi, Güneş Tıp Kitabevleri, 2013.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0