Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT203 | CHILD HEALTH AND NEUROLOGICAL DEVELOPMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Çocukluk dönemi gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Normal beyin gelişimi, nöromotor gelişim, gelişim basamakları, engelliliğe neden olan risk faktörleri, çocuk nörolojisi açısından mental retardasyon, riskli bebek izleme, çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları, Çocuklarda işitme kaybı nedenleri ve yaklaşım, Serebral Palsi tanı ve izlemi, Havale, Epilepsi, Ateşli havale tanımı ve ilk yardım, Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve nedenleri, Otistik bulgularla seyreden nörolojik problemler ve dil gelişimine etkisi, Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması, Fiziksel çocuk istismarı konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Normal mental-motor gelişimde her yaş için belirli basamakları için açıklar. |
Risk altındaki bebek kavramını tahmin eder. |
Dil gecikmesine yol açabilecek nörolojik sorunları tanımlar. |
Serebral palsiyi tanımlar. |
Zihinsel geriliği tanımlar. |
Nörolojik tetkiklerin değerini ve kısıtlılıklarını açıklar. |
Çeşitli çocuk hastalıklarını açıklar. |
Kronik nörolojik hastalıklarda ekip çalışmasına gönüllü olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Normal beyin gelişimi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik muayene ve testler | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Serebral palsi tanı ve izlemi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çocuk ve Ergende Nörolojik Hastalıklara Yaklaşım Rehber Kitabı 2015, Türk Nöroloji Derneği, 2015 |
Ertem İ., Gelişimsel Pediatri, Kitap, Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı Yayınları, 2005, Ankara |
Süt Çocuğu ve Çocuklarda Nörolojik Değerlendirme, Kitap, Galenos Yayınevi, 2018 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 1 | 1 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
TOPLAM | 45 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |