Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT203 | ÇOCUK SAĞLIĞI VE NÖROLOJİK GELİŞİM | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Çocukluk dönemi gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Normal beyin gelişimi, nöromotor gelişim, gelişim basamakları, engelliliğe neden olan risk faktörleri, çocuk nörolojisi açısından mental retardasyon, riskli bebek izleme, çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları, Çocuklarda işitme kaybı nedenleri ve yaklaşım, Serebral Palsi tanı ve izlemi, Havale, Epilepsi, Ateşli havale tanımı ve ilk yardım, Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve nedenleri, Otistik bulgularla seyreden nörolojik problemler ve dil gelişimine etkisi, Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması, Fiziksel çocuk istismarı konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Normal mental-motor gelişimde her yaş için belirli basamakları için açıklar. |
Risk altındaki bebek kavramını tahmin eder. |
Dil gecikmesine yol açabilecek nörolojik sorunları tanımlar. |
Serebral palsiyi tanımlar. |
Zihinsel geriliği tanımlar. |
Nörolojik tetkiklerin değerini ve kısıtlılıklarını açıklar. |
Çeşitli çocuk hastalıklarını açıklar. |
Kronik nörolojik hastalıklarda ekip çalışmasına gönüllü olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Normal beyin gelişimi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik muayene ve testler | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Serebral palsi tanı ve izlemi | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri | Anlatım, tartışma, örnekleme olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Çocuk ve Ergende Nörolojik Hastalıklara Yaklaşım Rehber Kitabı 2015, Türk Nöroloji Derneği, 2015 |
Ertem İ., Gelişimsel Pediatri, Kitap, Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı Yayınları, 2005, Ankara |
Süt Çocuğu ve Çocuklarda Nörolojik Değerlendirme, Kitap, Galenos Yayınevi, 2018 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 1 | 1 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
TOPLAM | 45 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |