TR EN

MOTHER AND CHILD NUTRITION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY141 MOTHER AND CHILD NUTRITION 1 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BUSE KERİGAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik, metabolik ve endokrin değişiklikler ve bu dönemde beslenme ilkelerine, bebeklik, çocukluk ve adölesan dönemde beslenmenin önemine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Beslenme ile ilgili genel kavramlar, gebelik-emziklilik dönemi, 0-1 yaş, okul öncesi, okul çağı çocuklarının ve adölesan dönemdeki beslenme sorunları ve yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türkiye ve Dünyadaki gebe-emzikli, çocuk ve adölesan dönemlerine ilişkin beslenme sorunlarını ayırır.
Gebelik ve emziklilik döneminde beslenme özellikleri ve önerilerini özetler.
Anne sütünün önemini açıklar.
Okul öncesi, okul çağı ve adölesan dönemde beslenme özelliklerini ve önerilerini karşılaştırır.
0-18 yaş arası beslenme sorunlarını ayırır.
0-18 yaş arası beslenme önerilerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Derse giriş, Beslenme ile ilgili temel kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Beslenme ile ilgili temel kavramlar, Besin grupları Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin grupları ve sağlıklı beslenme ilkeleri Anlatım
4 Bireysel araştırma Dünyada ve Türkiye’de çocuk beslenmesinin önemi ve uygulanan programlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gebelik döneminde beslenme gereksinimleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Emziklilik döneminde beslenme gereksinimleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
7 Literatür tarama Anne sütünün önemi, bebeklik döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Okul öncesi dönemde beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
10 Literatür tarama Okul öncesi dönemde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler, menü örnekleri hazırlama ve sunma Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
11 Literatür tarama Okul çağı çocuklarda beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Okul çağı çocuklarda görülen beslenme sorunları ve öneriler, menü örnekleri hazırlama ve sunma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Bireysel araştırma Adölasan dönemde beslenme Anlatım, Tartışma,Örnek Olay
14 Literatür tarama Adölasan dönemde görülen beslenme sorunları ve öneriler, menü örnekleri hazırlama ve sunma Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Bireysel araştırma Özel durumlarda beslenme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Arlı, M., Şanlıer, N., Küçükkömürler, S. & Yaman, M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
Gülden, K., Gökmen, H. (2017). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. (6.Baskı). Ankara: Hatiboğlu.
Karaağaoğlu, N., Eroğlu Samur G., (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. (5.Baskı). Ankara: Pegem.
Baysal, A., (2018) Beslenme. (17.Baskı). Ankara: Hatiboğlu.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 1 2
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 1 9
Ödev 2 1 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0