TR EN

CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY143 CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÖZGE ÜNSEVER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mesleki kuramlara, mesleki terminolojiye, gelişim dönemlerine göre çocuk gelişimcinin rollerine, mesleki işbirliğinin önemine ve fonksiyonuna ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mesleki kuramlar, mesleki terminoloji, gelişim dönemleri, gelişim alanları, gelişimde aile, çevre ve kalıtım, etik ile ilgili kavramlar ve kuramlar, çocuk gelişimi ve etik.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mesleki kuramları açıklar.
Gelişim dönemlerinin birbirine etkisini ilişkilendirir.
Gelişim kuramcılarının görüşleri arasındaki farkları ayırt eder.
Meslek tanımı ve görev alanını ayırt eder.
Meslek etiğine uyar.
Disiplinler arası çalışmanın önemine bağlı kalır.
Diğer meslek elemanlarına yardım eder.
Gelişim alanlarını ve birbirine etkisini açıklar.
Çocuğun gelişiminde ailenin ve çevrenin önemini anlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Çocuk Gelişimine İlişkin Kavramlar Anlatım, tartışma
4 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk Gelişimine İlişkin İlkeler Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
5 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk Gelişimine Kuramlar Anlatım, tartışma
6 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk Gelişimine Kuramlar Anlatım, tartışma
7 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Gelişim Dönemleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Gelişim Dönemleri Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
10 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
12 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
13 Literatür tarama Çocuk Gelişiminde Ailenin Önemi, Çocuk Gelişiminde Çevre ve Kalıtımın Etkisi Anlatım, tartışma, bireysel çalışma
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Gelişiminde Güncel Konular Anlatım, tartışma, bireysel çalışma
15 Literatür tarama, Görsel Kaynaklar Çocuk Gelişimi ve Etik, Etik Sorumluluklar, Etik dışı davranışlar, İş ve Meslek Ahlakı/Etiği Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7.Baskı). (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik.
Behçet Oral (2018). Eğitimde Ahlâk ve Etik. Pegem Akademi.
A. Faruk Levent (2019). Eğitimde Ahlâk ve Etik. Nobel Yayınları.
Santrock, John W. (2017). Yaşam Boyu Gelişim. Çev: Galip Yüksel (13. Basımdan Çeviri: Gözden Geçirilmiş Yeni Basım). Ankara: Nobel Akademik.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
2
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 4 8 32
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 46 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0