TR EN

DEVELOPMENT AND EDUCATION DURING INFABILITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY142 DEVELOPMENT AND EDUCATION DURING INFABILITY 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Prenatal doğum öncesi dönemden başlayarak yenidoğan dönemine kadarki dönemin önemi, tüm bebeklik dönemindeki büyüme ve gelişmenin takibi ve değerlendirilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Prenatal doğum öncesi dönem, gebelik dönemi ve postnatal (doğum sonrası) dönemden başlayarak yenidoğan dönemi ve tüm bebeklik dönemindeki büyüme ve gelişme dönemlerinin değerlendirilmesi, atipik gelişimsel bozuklukların değerlendirilmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kadın ve erkek üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisini ilişkilendirir.
Doğum öncesinde gelişimi açıklar.
Bebeklik döneminde gelişimi açıklar.
Bebeklik dönemindeki gelişimsel bozuklukları açıklar.
Bebeklik döneminde karşılaşılan hastalıkları açıklar.
Gebelik ve doğum fizyolojisini açıklar.
Bebeklik döneminde karşılaşılan hastalıkları sistemlere göre ayırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ders Tanıtımı- Gelişimin Temel İlkeleri Tartışma, Anlatım,
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Bebeklikle İlgili Gelişim Kuramları Tartışma, Anlatım,
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Doğum Öncesi ve Doğum Sonrasında Karşılaşılan Sorunlar Örnek Olay, Tartışma, Anlatım
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Bebeklik Döneminde Bağlanma ve Bağlanma Bozuklukları Örnek Olay, Tartışma, Anlatım
5 Literatür tarama,Bireysel araştırma Duyu Gelişimi Örnek Olay, Tartışma, Anlatım
6 Bireysel araştırma Fiziksel Gelişim Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması
7 Bireysel araştırma Bilişsel gelişim Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması, Kitap Raporları
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Dil gelişimi ve iletişim Örnek Olay, Tartışma, Anlatım,grup çalışması
10 Literatür tarama Sosyal ve Duygusal Gelişim Örnek Olay, Tartışma, Anlatım,grup çalışması
11 Literatür tarama Cinsel Gelişim Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması
12 Literatür tarama Öz Bakım Becerileri Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Bebeklikte Gelişimsel Destek Programları Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Bebeklikte Gelişimsel Destek Programları Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması
15 Literatür tarama,Bireysel araştırma Genel Tekrar Tartışma, Anlatım,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

BAYSAL METİN, E. N., (Edt).(2017). Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi.ANKARA: PEGEM AKADEMİ.
TURAN, F., YÜKSELEN, A.İ., (Edt). (2018). Çocuk Gelişimi Bebeklik Döneminde Gelişim.ANKARA: HEDEF.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
2
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 11 2 22
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 2 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 63 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0