Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY142 | DEVELOPMENT AND EDUCATION DURING INFABILITY | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Prenatal doğum öncesi dönemden başlayarak yenidoğan dönemine kadarki dönemin önemi, tüm bebeklik dönemindeki büyüme ve gelişmenin takibi ve değerlendirilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Prenatal doğum öncesi dönem, gebelik dönemi ve postnatal (doğum sonrası) dönemden başlayarak yenidoğan dönemi ve tüm bebeklik dönemindeki büyüme ve gelişme dönemlerinin değerlendirilmesi, atipik gelişimsel bozuklukların değerlendirilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kadın ve erkek üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisini ilişkilendirir. |
Doğum öncesinde gelişimi açıklar. |
Bebeklik döneminde gelişimi açıklar. |
Bebeklik dönemindeki gelişimsel bozuklukları açıklar. |
Bebeklik döneminde karşılaşılan hastalıkları açıklar. |
Gebelik ve doğum fizyolojisini açıklar. |
Bebeklik döneminde karşılaşılan hastalıkları sistemlere göre ayırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Ders Tanıtımı- Gelişimin Temel İlkeleri | Tartışma, Anlatım, |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Bebeklikle İlgili Gelişim Kuramları | Tartışma, Anlatım, |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Doğum Öncesi ve Doğum Sonrasında Karşılaşılan Sorunlar | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Bebeklik Döneminde Bağlanma ve Bağlanma Bozuklukları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım |
5 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Duyu Gelişimi | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım |
6 | Bireysel araştırma | Fiziksel Gelişim | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Bireysel araştırma | Bilişsel gelişim | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması, Kitap Raporları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Dil gelişimi ve iletişim | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım,grup çalışması |
10 | Literatür tarama | Sosyal ve Duygusal Gelişim | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım,grup çalışması |
11 | Literatür tarama | Cinsel Gelişim | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması |
12 | Literatür tarama | Öz Bakım Becerileri | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Bebeklikte Gelişimsel Destek Programları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Bebeklikte Gelişimsel Destek Programları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, grup çalışması |
15 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Tartışma, Anlatım, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
BAYSAL METİN, E. N., (Edt).(2017). Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi.ANKARA: PEGEM AKADEMİ. |
TURAN, F., YÜKSELEN, A.İ., (Edt). (2018). Çocuk Gelişimi Bebeklik Döneminde Gelişim.ANKARA: HEDEF. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
3 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
2 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
5 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 11 | 2 | 22 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 63 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |