TR EN

DEVELOPMENT AND EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD PERIOD PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY241 DEVELOPMENT AND EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD PERIOD 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Erken çocukluk ve okul döneminde bilişsel gelişim,dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim ve eğitim ile ilgili temel kavram ve terimlerle bunları açıklayan kuramlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Erken çocukluk döneminde bilişsel gelişim, dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim, sosyal duygusal gelişim ile ilgili kavram ve kuramlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gelişime ilişkin temel kavramları açıklar.
Erken çocuklukta gelişim kuramlarını özetler.
Gelişim süreçlerini etkileyen faktörleri değerlendirir.
Yaşa göre gelişim basamaklarını sıralar.
Gelişimini etkileyen etmenleri ayırır.
Erken çocukluk dönemindeki gelişimi açıklar.
Ekran maruziyeti ve sonuçlarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Erken Çocukluk dönemi tanımı ve temel kavramlar Anlatım
2 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Erken çocukluk döneminde bilişsel gelişim Anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması
3 Web Tabanlı Araştırma Erken Çocukluk döneminde bilişsel gelişim kuramlar ve kuramcılar Anlatım
4 Web Tabanlı Araştırma Erken Çocukluk döneminde bilişsel gelişim kuramlar ve kuramcılar Anlatım, tartışma
5 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Çocukluk döneminde dil gelişimi Anlatım
6 Web Tabanlı Araştırma Erken Çocukluk döneminde dil gelişimi kuramlar ve kuramcılar Anlatım
7 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Erken Çocukluk döneminde dil gelişimi kuramlar ve kuramcılar Anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Çocukluk döneminde fiziksel ve motor gelişim Anlatım
10 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Çocukluk dönemi motor gelişim kuramları ve kuramcıları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
11 Literatür tarama Erken çocukluk döneminde sosyal duygusal gelişim Anlatım
12 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Erken çocukluk döneminde cinsel gelişim Anlatım, örnek olay
13 Literatür tarama Erken çocukluk döneminde cinsel gelişim kuramları ve kuramcıları Anlatım, tartışma
14 Literatür tarama, grup araştırması Erken çocukluk dönemi gelişim alanlarını gözlem ve uygulama Anlatım,tartışma, örnek olay, grup çalışması
15 Bireysel araştırma Erken çocukluk dönemi gelişim alanlarını gözlem ve uygulama Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Deniz, M. E. (2016)Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. Ankara: Maya Akademi.
Akman, A., Ertürk, G., Deniz, A., Dönmezer, İ., Ogelman, H. G., & Veziroğlu, M. (2012). Erken çocukluk döneminde gelişim. Ankara: Pegem Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
3
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0