Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY248 | SOCIAL WELFARE POLICY | 4 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişmesini sağlayacak sosyal politikaların ve sosyal yardım modellerinin geliştirilmesinde yakın tarihten bugüne gelen süreci anlayacak, analiz edecek ve geliştirecek bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sosyal Yardım İhtiyacının Tanımlanması, Sosyal Politikanın Amaç ve İşlevleri, Geçmişten Günümüze Sosyal Politika ve Sosyal Yardım Kavramları, Sosyal Politika Modelleri ve Farklı Yaklaşımlar, Aileye Yönelik Sosyal Yardımın Önemi ve Örnekleri, Çocuklara Yönelik Sosyal Yardımın Önemi ve Örnekleri, Eğitime Yönelik Sosyal Yardım Politikaları ve Örnekleri, Sosyal Politikalar ve Yardım Politikaları Özelinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyal yardım politikaları ile ilgili kavramları açıklar. |
Sosyal yardım ve destek ihtiyacı olan çocukları tanımlar. |
Sosyal politikaları çocuk gelişimci mesleğinde danışmanlık izlem sürecine göre değiştirir. |
Geçmişten günümüze refah devletlerinin çocuk, kadın ve aileye bakış açısını boylamsal olarak karşılaştırır. |
Sosyal politika ve yardımların organizasyonu ve dağıtımı sürecindeki rolünü ifade eder. |
Dünyada ve ülkemizde çocuklara ve ailelere yönelik sosyal politikaları değerlendirir. |
Çocuk işçiliği ve kadınların refah düzeyini etkileyen istihdam politikalarını çocuğun refahı ile ilişkilendirir. |
Ebeveynlerin ve aile yapısının desteklenmesine yönelik sosyal yardım ve politikalarını çocuk gelişimi perspektifi ile ifade eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Dersin Ana Hatları İle İlgili Paylaşım ve Genel Kavramlara Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama, Bireysel Araştırma | Geçmişten Günümüze Sosyal Politika ve Sosyal Yardım Kavramları | Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Sosyal Yardımlara Yönelik Farklı Yaklaşımlar | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama, Bireysel Araştırma | Aile İle İlgili Sosyal Yardım Politikaları | Örnek Olay, Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
5 | Literatür tarama | Aile İle İlgili Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: Wonder | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: I am Sam | Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları (Dezavantajlı ) | Örnek Olay, Anlatım |
10 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma | Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: Yerdeki Yıldızlar | Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması |
11 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma | Eğitim İle İlgili Sosyal Politikalar | Tartışma, Anlatım, Soru Cevap, Proje Çalışması |
12 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma | Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma | Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması |
13 | Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma | Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma | Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma | Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması |
15 | Literatür tarama | Sosyal Politikalar ve Yardım Politikaları Özelinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Autsch, DB, Chowdhury, F, Sameeksha D (2017) Corruption, Entrepreneurship, and Social Welfare: A Global Perspective. Springer Science and Business Media : Springer |
Christopher P, Glatzer M (2019) Faith-Based Organizations and Social Welfare Springer International Publishing;Palgrave Macmillan |
Essex J (2013) Development, Security, and Aid: Geopolitics and Geoeconomics at the U.S. Agency for International Development. Athens: University of Georgia Press |
Nascimbene B, Di Pascale A (2018) The Modernisation of State Aid for Economic and Social Development New York: Springer International Publishing |
Sen, A (2019) Collective choice and social welfare Cambridge: Harvard University Press |
Shore J (2019). The Welfare State and the Democratic Citizen: How Social Policies Shape Political Equality Springer International Publishing;Palgrave Macmillan |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
3 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
3 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
5 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
3 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 74 |
Total Workload of the Course Unit | 74 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |