TR EN

CHILD HEALTH AND DISEASES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY445 CHILD HEALTH AND DISEASES 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EMEL ÇAKAR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk sağlığı ve hastalıkları, bağışıklık sistemi, sağlıklı ve hasta çocukların özelliklerinin açıklanması, çocuklarda sık görülen enfeksiyon hastalıklarını ve genel belirtilerini sınıflandırılması, çocuk sağlığını koruyucu, okul ve çevresine ilişkin tedbirleri düzenlenmesi ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları dersi; Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar, Dünya' da ve Türkiye'de Çocuk Sağlığı, Kadın Anatomi ve Fizyolojisi, Kadın Sağlığı-Gebelik-Doğum-Yenidoğan, Aile Planlaması ve Önemi, Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi-Çocukta büyüme Gelişmeyi Etkileyen Faktörler, Çocuk sağlığının değerlendirilmesinde kullanılan ölçütler ve sağlıklı çocuğun değerlendirilmesi, izlenmesi, Çocuklarda Sık Görülen Hastalık Bulguları, 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen solunum yolu enfeksiyonları, 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen gastrointestinal enfeksiyonlar, 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen viral döküntülü bulaşıcı hastalıklar,0-12 yaş grubu çocuklarda görülen bakteriyel döküntülü-döküntülü olmayan bulaşıcı hastalıklar, Aşı Takvimi-Bağışıklama, Kazalarda İlkyardım konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık-Hastalık tanımlarını açıklar.
Çocuklarda hastalık belirtilerini tanır.
Çocuk sağlığını koruyucu, okul ve çevresine ilişkin tedbirleri düzenler.
Hasta çocuğun özelliklerini tanımlar.
Çocuklarda bulaşıcı hastalıklara karşı koruyucu önlemleri alır.
Çocuklarda yaralanmalarda ilkyardım müdahalesi uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Dünya' da ve Türkiye'de Çocuk Sağlığı Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Kadın Anatomi ve Fizyolojisi Tartışma, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Kadın Sağlığı-Gebelik-Doğum-Yenidoğan Anlatım, Soru-Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Aile Planlaması ve Önemi Anlatım, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
6 İşbirlikli grup çalışması, Web Tabanlı Araştırma Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi-Çocukta büyüme Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Anlatım, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Çocuk sağlığının değerlendirilmesinde kullanılan ölçütler ve sağlıklı çocuğun değerlendirilmesi, izlenmesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Çocuklarda Sık Görülen Hastalık Bulguları Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen solunum yolu enfeksiyonları Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel Araştırma, Literatür Tarama 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen gastrointestinal enfeksiyonlar Anlatım, Örnek Olay, Soru-cevap
12 Literatür Tarama 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen viral döküntülü bulaşıcı hastalıklar Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
13 Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma 0-12 yaş grubu çocuklarda görülen bakteriyel döküntülü-döküntülü olmayan bulaşıcı hastalıklar Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası
14 Görsel Kaynaklar, Web Tabanlı Araştırma Aşı Takvimi-Bağışıklama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Görsel Kaynaklar, Web Tabanlı Araştırma Kazalarda İlkyardım Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erdem Y. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık
Acar A. (2017). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Eğiten Kitap
WHO recommendations on maternal health: guidelines approved by the WHO Guidelines Review Committee (2017)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0