Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
STV101 |
SOCIOLOGY |
2 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Toplumsal sorunlar ile ilgili kuramsal ve kavramsal düşünebilme ve ifade etme, ve güncel sorunları eleştirel bir şekilde ifade etme ve tartışma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sosyolojik bakış, sosyolojik araştırma, sosyolojik kuramlar ve yöntemler, küreselleşme, sosyal değişim konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bilgi ve bilimin temel ilkelerini kavrar, sosyolojinin perspektifini ve benzeri bilimlerle ilişkilerini açıklayabilir. |
Sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişimini açıklayabilir. |
Modern ve geleneksel sosyolojik kuramların özelliklerini kıyaslayabilir. |
Bireyler, gruplar ve toplum içindeki karşılıklı ilişkileri yorumlayabilir. |
Toplum dediğimiz gerçekliğin ve onu oluşturan kurumların tek tek ve karşılıklı ilişki içinde işleyişini değerlendirir. |
Teoriler hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel yöntem ve sosyolojinin yöntemini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür okuma |
Sosyolojik bakış |
Anlatım, tartışma |
2 |
Literatür okuma |
Sosyolojik araştırma |
Anlatım, tartışma |
3 |
Literatür okuma |
Kültür ve toplum |
Anlatım, tartışma |
4 |
Literatür okuma |
Sosyalleşme |
Anlatım, tartışma |
5 |
Literatür okuma |
Günlük yaşamda sosyal etkileşim |
Anlatım, tartışma |
6 |
Literatür okuma |
Gruplar ve örgütler |
Anlatım, tartışma |
7 |
Literatür okuma |
Irk ve etnisite |
Anlatım, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuma |
Sosyal sınıf |
Anlatım, tartışma |
10 |
Literatür okuma |
Küresel tabakalaşma |
Anlatım, tartışma |
11 |
Literatür okuma |
Siyaset ve yönetim |
Anlatım, tartışma |
12 |
Literatür okuma |
Din |
Anlatım, tartışma |
13 |
Literatür okuma |
Eğitim |
Anlatım, tartışma |
14 |
Literatür okuma |
Sağlık ve tıp |
Anlatım, tartışma |
15 |
Literatür okuma |
Sosyal değişim: geleneksel, modern ve postmodern toplumlar |
Anlatım, tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Macionis, John J. 2012. "Sosyoloji". Çev: Prof. Dr. Vildan Akan. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara |
Giddens, Anthony. 2012. "Sosyoloji". Haz: Cemal Güzel. Kırmızı Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
50 |
0 |
156 |
|
Total Workload of the Course Unit |
156 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|