TR EN

DEVELOPMENT IN ADOLESCENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY418 DEVELOPMENT IN ADOLESCENCE 8 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ergenlik dönemindeki biyolojik, psikolojik ve sosyal değişimleri; ergenlik dönemindeki sorunları ve çözümünde aileye yapılacak danışmanlığa ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ergenlik döneminde çocuğun fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimi ile bu dönemlerde görülebilecek sorunlar, riskli davranışlar ve bağımlılıklar ve bağımlılıklardan korunma ve çözüm önerileri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kavram olarak ergenlik dönemini açıklar.
Ergenlik döneminde fiziksel gelişimi açıklar.
Ergenlik döneminde zihinsel gelişimi açıklar.
Ergenlik döneminde duygusal ve sosyal gelişimi açıklar.
Ergenlikteki sorunları ve çözüm ilişkilendirir.
Ergenlikte sağlık sorunları ve çözümlerine örnek verir.
Ergenlik döneminde okul, akran ve meslek ilişkilerini ilişkilendirir.
Ergenlik dönemi ve aile ilişkileri hakkında örneklendirmeler yaparak ilişkilendirir.
Ergenlik dönemi riskli davranışları ve bağımlılıkları açıklar.
Bağımlılıkları tanımlar, sınıflandırır ve çözüm önerilerini açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma, Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, Ergenlik dönemine ilişkin kavramlar Sözlü- görsel Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ergenlik dönemine ilişkin kuramlar Sözlü- görsel anlatım
3 Bireysel araştırma Ergenlikte fizyolojik değişimler Sözlü- görsel anlatım, tartışma
4 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Ergenlikte beslenme Grup çalışması
5 Grup araştırması Ergenlikte cinsel değişimler Grup çalışması, Anlatım
6 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma, Ergenlerde beyin ve psikososyal değişimler Sözlü- görsel Anlatım, Beyin Fırtınası
7 Literatür tarama Ergenlerde psikososyal değişimler Sözlü- görsel anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma Ergenlik döneminde iletişim Anlatım, Grup çalışması, Soru-cevap
10 Literatür tarama Ergenlik döneminde ihmal ve istismar Örnek Olay, Tartışma, Anlatım
11 Grup araştırması Ergenlik dönemi sorunları Örnek Olay, Tartışma, Grup çalışması
12 Bireysel araştırma Ergenlik dönemi riskli davranışlar ve bağımlılıklar Anlatım, Bireysel çalışma
13 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel araştırma Bağımlılık çeşitleri ve bağımlılıkların önlenmesi Tartışma,Bireysel çalışma
14 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bağımlılıkla mücadele ve aile danışmanlığı Örnek Olay, Tartışma, Grup çalışması
15 Web Tabanlı Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Siyez , D. M.,(Edt). (2012). Ergenlik. ANKARA: Nobel Akademik.
Santrock J.W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Üstündağ, A. (2021). Gelişimsel Açıdan Ergenlik. Ankara: Eğiten Kitap.
Çivilidağ, A. (2020). Gelişim Süreci Odağında Ergenlik Psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Aydın, B. (2021). Ergenlikten Yetişkinliğe Grup Çalışmaları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Elkin, N, Kütük H. (2023). Bağımlılıklardan Korunma ve Sağlıklı Yaşam: Kısa Bir Giriş. İGÜ Yayınları
Şahin C, Günüç S. (2020). Teknoloji Bağımlıkları. Nobel Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
3
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 4 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 52 0 78
Total Workload of the Course Unit 78
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0