Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CGY417 |
PATIENT CHILD DEVELOPMENT AND EDUCATION |
7 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. BEDRİYE ÇELİK KANCA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Hasta çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili bilgi, edindikleri teorik bilgilerin pratiğe aktarabilmelerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Hasta Çocukla İlgili Tanımlar, Hasta Çocuğa Yaklaşım, Hasta Çocukla İletişim, Hastaneye Hazırlayıcı Programlar, Hasta Çocuğun Tıbbi Girişimlere Hazırlanması, Hasta Çocuğa Yönelik Eğitim Uygulamaları, Hastanede Oyun, Hasta Çocuğun Hastalık ve Hastaneye Karşı Tepkileri, Gelişimsel Dönemlere Göre Hasta Çocukların İhtiyaçları ve Hastane Ortamının Düzenlenmesi, Hasta Çocuk Hakları, Hasta Dosyası Okuma, Hastanede Yatan Çocukların Gelişimsel Değerlendirmesi, Hasta Çocukların Gelişimsel Özelliklerine ve Hastalıklarına Göre Eğitim Materyali, Program Hazırlama, Uygulama ve Değerlendirme. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Hasta çocukla ilgili tanımları açıklar. |
Hastanede yatan çocukları gelişimsel olarak ifade eder. |
Hastanede yatan çocukların ruhsal durumlarını açıklar. |
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri ve eğitimlerini destekleme konusunda yardım eder. |
Hastanede çocuk-aile-sağlık personeli ilişkisinin önemini açıklar. |
Hasta çocuğa uygun yaklaşımlara bağlı kalır. |
Disiplinler arası çalışma felsefesinin önemini savunur. |
Hasta çocuklara yönelik hazırladığı eğitim programlarını uygular. |
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarına yardım eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Yaş gruplarına göre hastanede yatan çocuklar |
Anlatım |
2 |
Bireysel Araştırma |
Yaş gruplarına göre hastanede yatan çocuklar |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
Hastanede yatan çocukların ruh sağlığı |
Anlatım, Örnek Olay |
4 |
Bireysel Araştırma |
Hastanede yatan çocukların ruh sağlığı |
Anlatım, Örnek Olay |
5 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Çocuk, aile, personel etkileşimi |
Anlatım |
6 |
Bireysel Araştırma |
Çocukların hastane yaşantısına hazırlanması ve hastaneye hazırlayıcı eğitim |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Bireysel Araştırma |
Genel Tekrar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel Araştırma |
Çocukların hastane yaşantısına hazırlanması ve hastaneye hazırlayıcı eğitim |
Anlatım |
10 |
Bireysel Araştırma |
Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Hastanede oyun |
Anlatım, Örnek Olay |
12 |
Grup Araştırması |
Ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel |
Anlatım, Örnek Olay, Grup çalışması |
13 |
Grup Araştırması |
Ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel |
Anlatım, Grup çalışması |
14 |
Bireysel Araştırma |
Eve dönüş, öneriler, hastanede yatan çocukların hakları |
Anlatım, Örnek Olay |
15 |
Bireysel Araştırma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Örnek Olay |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Baykoç, N (2006). Hastanede Çocuk ve Genç. Ankara: Gazi Kitabevi |
Bolat, E. Y. (2018). Süreğen Hastalığı Olan Çocuklar ve Hastane Okulları. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 163-186. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
1 |
3 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
106 |
|
Total Workload of the Course Unit |
106 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|