TR EN

CLINICAL PROBLEM SOLVING II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY444 CLINICAL PROBLEM SOLVING II 8 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Fizyoterapistlerin klinik çalışmaları sırasında sık karşılaştıkları vakalarda (pediatrik, nörolojik, kardiopulmoner problemler veya ampute hastalarda spor yaralanmaları) bozukluk, aktivite ve katılım düzeyinde problemleri tanımlama becerisi ve uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını kanıta dayalı bilimsel veriler ışığında belirlenmek, hasta merkezli klinik problemleri çözüme kavuşturmaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Fizyoterapide klinik problemler, klinik problem çözme aşamaları, klinik problem çözmede karışıklık yaratan durumlar, farklı klinik problemleri çözme stratejileri, klinik problem çözmede klinik sorgulamaların yeri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kütüphane ve web tabanlı kaynakların araştırılması sonucu elde edilen bilgileri vakayla ilişkili kullanma becerisi mükemmelleşir.
Vakayla ilgili tanımlamalar ile problemleri bozukluk, aktivite ve katılım düzeyinde değerlendirir.
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri açıklar.
Biopsikososyal modeli klinik karar verme sürecinde uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Fizyoterapide Klinik Problemler Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Klinik Problem Çözme Aşamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Klinik Problem Çözmede Karışıklık Yaratan Durumlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Klinik Problem Çözmede Yararlanılacak Tanı / Tedavi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Nörolojik Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
6 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Muskuloskeletal Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
7 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Kardiyak Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Pulmoner Fizyoterapide Klinik Problem Çözme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
10 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Çocuk Olgularda Klinik Problemler ve Çözme Stratejileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
11 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Erişkin Olgularda Klinik Problemler ve Çözme Stratejileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
12 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Geriatrik Olgularda Klinik Problemler ve Çözme Stratejileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
13 Bireysel araştırma, Grup Araştırması Klinik Problem Çözmede Klinik Sorgulamaların Yeri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Olgu Örnekleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Karşılaştırmalı Olgu Örnekleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Pupmed, Pedro, Science Direct
Algun, Z. C. (2015). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
4
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
4
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
4
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
4
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
5
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 108
Total Workload of the Course Unit 108
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0