Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHY444 | GRADUATION THESIS | 8 | 2 | 1 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tez çalışmalarının araştırma ve bilim etiği ilkle ve kurallarına göre planlanması, uygulanması ve sonuçlandırılmasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İGÜ SBF Bitirme Tezi Yönergesi ve İGÜSABDER Yazım Kılavuzu çerçevesinde biçimsel düzenlemelerin analizi, araştırma probleminin belirlenmesi, uygun araştırma yönteminin seçilmesi, veri toplama araçlarının hazırlanması, teorik kapsamın organize edilmesi, verilerin analizi, bulguların araştırma sorusuna ilişkin tartışılması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Araştırma problemine ilişkin veri toplama araçlarıyla ulaştığı bulguları değerlendirir. |
İlgili literatürü araştırma problemi çerçevesinde değerlendirir. |
Tezini ilgili araştırmalarla destekler. |
Araştırmaya ulaşılan sonuçların literatüre katkısını açıklar. |
Bulgularından yola çıkarak yeni araştırma önerileri oluşturur. |
Tezini İGÜ Tez Yazım Kılavuzuyla belirlenen biçimsel ilkelere uygun olarak düzenler. |
Tez çalışmalarında bilimsel etiğe bağlı kalır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | İGÜ Bitirme Tezi Yönergesinin incelenmesi, seminer dersi önerilerinin mezuniyet tezi çalışması olarak devam etme sürecinin değerlendirilmesi, mezuniyet tezi araştırma stratejilerinin gözden geçirilmesi | Düz anlatım, soru-cevap, bireysel geribildirim |
2 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | İGÜSABDER yazım kılavuzunun değerlendirilmesi | Düz anlatım, soru-cevap, bireysel geribildirim |
3 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Literatür tarama (teze giriş ve birinci bölüm; problem durumu, araştırmanın önemi, problem cümlesi ve alt problemler, sayıltılar, sınırlılıklar, terimler kısımlarının düzenlenmesi) | Bireysel çalışma |
4 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | *Geribildirim buluşmaları; literatür tarama sürecine ilişkin bireysel değerlendirmeler ve grup değerlendirmelerinin yapılması | Bireysel geribildirim, soru-cevap, düz anlatım |
5 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Bilimsel araştırmanın planlanması (ikinci bölüm yöntem; araştırmanın modeli, çalışma takvimi, çalışma grubu evren-örneklem, veri toplama yöntemi, veri toplama araçları kısımlarının düzenlenmesi) | Bireysel çalışma |
6 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | *Geribildirim buluşmaları; bilimsel araştırmanın planlanmasına ilişkin bireysel değerlendirmeler ve grup değerlendirmelerinin yapılması | Bireysel geribildirim, soru-cevap, düz anlatım |
7 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Nitel, nicel ve karma araştırmalar için saha uygulamalarının yapılarak; derleme çalışmaları için ilgili literatür incelenerek bilimsel verilerin toplanması ve kayıt altına alınması | Bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Nitel, nicel ve karma araştırmalar için saha uygulamalarının yapılarak; derleme çalışmaları için ilgili literatür incelenerek bilimsel verilerin toplanması ve kayıt altına alınması | Bireysel çalışma |
10 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | *Geribildirim buluşmaları; bilimsel araştırmayla toplanan verilerin tezin üçüncü bölümü olan olan bulgular kısmında raporlanmasına yönelik değerlendirmelerin yapılması | Bireysel geribildirim, soru-cevap, düz anlatım |
11 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Bulguların düzenlenmesi (Üçüncü bölüm bulgular; araştırma bulgularının ilgili alt problemlere göre tasnif edilerek raporlanması) | Bireysel çalışma |
12 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Sonuç, tartışma ve öneriler kısmının düzenlenmesi (Dördüncü bölüm sonuç, tartışma ve öneriler; araştırma sonuçlarının ilgili alt problemlere göre tasnif edilerek raporlanması); son metin olan Kaynakça ve Ekler bölümlerinin tamamlanması | Bireysel çalışma |
13 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | *Geribildirim buluşmaları; tezin üçüncü bölümü olan bulgular, dördüncü bölümü olan sonuç, tartışma ve öneriler ile son metin olan kaynakça ve eklerine yönelik değerlendirmelerin yapılması | Bireysel geribildirim, soru-cevap, düz anlatım |
14 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Tezin raporlanması | Bireysel çalışma |
15 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma, saha araştırması | Tez teslimi | Bireysel çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
3 | |||||
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
5 | |||||
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
5 | |||||
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
5 | |||||
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
5 | |||||
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
4 | |||||
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
4 | |||||
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 | |||||
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
5 | |||||
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 6 | 1 | 6 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 2 | 12 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 2 | 1 | 2 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 10 | 2 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 106 |
Total Workload of the Course Unit | 106 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |