Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISF104 |
FUNDAMENTALS OF LAW |
2 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Hukukun temel kavram ve kurumlarının tanıtılması, hem güncel yaşamda hem de alınmakta olunan eğitimde karşılaşılan kavramların içeriğine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Hukuk kurallarının özellikleri ve diğer sosyal düzen kurallarından ayırımı, çağdaş hukuk sistemleri, hukukta derleme hareketi ve Türk Hukukunun derlenmesi, yaptırım ve çeşitleri, kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları, Türk pozitif hukuku ve sorunları, hukukun çeşitli açılardan uygulanması, hak, hak sahipliği ve ehliyet kavramları, sorumluluk ve sorumluluğun işletilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Hukukun konusu, yöntemi ve yazılı-yazısız kaynakları ile yardımcı kaynaklarını tanımlayabilme bilgisi |
Anayasa, ceza, idare, medeni, borçlar, icra-iflas hukuku gibi özel ve kamu hukukun alt dallarını listeleyebilme |
Yasama, yürütme ve yargı erklerinin yetkileri ile özel hukuk ve kamu hukukunu karşılaştırma |
Hukuki olay, hukuki fiil, hukuki işlem kavramlarını ve kavramlar arasındaki farkları özetleyebilme |
Hukuk düzenlerinin yapısını değerlendirme |
Hukuksal sorunları kategorize etme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama |
Hukukun Tanıtımı,Önemi, Amacı, Din ve Ahlak Kuralları ile Karşılaştırılması |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür tarama |
Hukukun Kaynakları,Sistemleri,Görünümleri ve Adalet Kavramı |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür tarama |
Hukuk Üzerine Geliştirilen Teoriler, Gelişimi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Yapısı |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür tarama |
Kuvvetler Ayrılığı, Yasama Faaliyeti ve Kanunların Hazırlanma Süreci |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür tarama |
Yargı faaliyetleri, Mahkemelerin sınıflandırması, Dava Türleri ve Anayasal Denetim Mekanizmaları |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür tarama |
Dış Hukuk Kaynakları, Birleşmiş Milletler yapısı ve Avrupa Birliği yapısı |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür tarama |
Hak Kavramı,Gerçek ve Tüzel Kişiler ile Hak ehliyeti, Fiil Ehliyeti |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Hakkın Çeşitleri, Ayırımı ve Etkin Dilekçe Yazma |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür tarama |
Dürüstlük Kuralı,Hakkın Kötüye Kullanılmasının Sonuçları ve Yaptırım Kavramı |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür tarama |
Haksız Fiil, Tazminat, Sebebsiz Zenginleşme ve Yapılan işlemlerin Sıhhati |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür tarama |
Kanunların Uygulanması, Yorumu ve Yöntemleri |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür tarama |
Anayasa, Ceza, İdare ve Devletler Hukukuna ilişkin genel değerlendirmeler |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür tarama |
Medeni, Borçlar, Ticaret,İş ve İcra İflas Hukukuna ilişkin genel değerlendirmeler |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür tarama |
Sözleşme Kavramı ve Yüksek Mahkeme Karar İncelemesi |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Anayasa ve İlgili Kanunlar |
Yüksek Mahkeme (Yargıtay) İçtihatları, |
Bilimsel Makaleler |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
1 |
13 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
20 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
151 |
|
Total Workload of the Course Unit |
151 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|