TR EN

ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY309 ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS 5 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek ve spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro besin ögeleri gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sporda performansı geliştiren süreçleri tanımlar.
Genel beslenme ilkelerini ve sporculara yönelik besin kaynaklarını açıklar.
Sporda ergojenik yardımcıları tanır (recognize), uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışır.
Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak beslenme programlarının içeriğini inceler ve performans durumuna yönelik uygunluğunu değerlendirir.
Spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Genel beslenme prensipleri, kas ve egzersiz metabolizması için enerji kaynakları, fitness ve spor için sağlıklı beslenme, sporcularda beslenme kaynakları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Temel besin öğeleri (karbonhidrat, protein ve yağ) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma Sıvı dengesi ve gereksinimi, elektrolitler, ısı düzenlemesi yöntemleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Yardımcı besin öğeleri, vitaminler (organik düzenleyiciler) ve mineraller (inorganik düzenleyiciler), temel mineraller ve eser mineraller Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Besinsel destekler (ergojenik yardımcılar), spor için destek ürünlerin değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili makale özeti çıkarma Yüksek performansta beslenme etkileri, emilim ve sindirim Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Literatür tarama Sıvı alımı ve enerjinin zamanlaması Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Ara sınav hazırlık çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Oksijenin yeterli dağılımı, besin kullanımı ve enerjinin kısıtlayıcıları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Besinsel ihtiyaçları etkileyen durumlar (seyahat, yüksek rakım, cinsiyet, yaş, vücut kompozisyonu ve ağırlık), uygun beslenme ve egzersiz ile ağırlık kazanımı ve kaybı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Enerji sistemlerine yönelik beslenme stratejileri (yüksek yoğunlukta patlayıcılık ve güç için anaerobik metabolizma, dayanıklılık için aerobik metabolizma) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
13 Konu ile ilgili makale okuma Sporcularda yeme bozuklukları ile beslenme ve bağışıklık sistemi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Sunum hazırlama Farklı branşlara özgü özel beslenme planları (güç ve hız sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
15 Sunum hazırlama Sporlara özel beslenme planları (güç ve dayanıklılık sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara.
Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara.
Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
4
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
4
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
2
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0