Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EEY207 | ENGELLİ BİREYLER VE TOPLUMA HİZMET | 3 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Türkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri ,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar ,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri ,Engellilik Ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar ,Engelli Hakları ,Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimleri ,Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuat ,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetler,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetler ,Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması ,Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamalar ; konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar ve engelliliğin nedenlerini ve türlerini açıklar. |
Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir. |
Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. |
Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. |
Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar. |
Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. |
Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
2 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
3 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
4 | PPT Dosyası, Video | Engellilik Ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
5 | PPT Dosyası, Video | Engelli Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
6 | PPT Dosyası, Video | Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
7 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuat | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | PPT Dosyası, Video | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
10 | PPT Dosyası, Video | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | PPT Dosyası, Video | Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
12 | PPT Dosyası, Video | Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 |
- Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002 |
- Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi |
- Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
5 | |||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
4 | |||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
4 | |||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
4 | |||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
4 | |||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
4 | |||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |