Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EEY207 | ENGELLİ BİREYLER VE TOPLUMA HİZMET | 3 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Türkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir. |
İçerik: | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri ,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar ,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri ,Engellilik Ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar ,Engelli Hakları ,Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimleri ,Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuat ,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetler,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetler ,Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması ,Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamalar ; konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar ve engelliliğin nedenlerini ve türlerini açıklar. |
Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir. |
Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. |
Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. |
Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar. |
Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. |
Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
2 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
3 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
4 | PPT Dosyası, Video | Engellilik Ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
5 | PPT Dosyası, Video | Engelli Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
6 | PPT Dosyası, Video | Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
7 | PPT Dosyası, Video | Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuat | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | PPT Dosyası, Video | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
10 | PPT Dosyası, Video | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | PPT Dosyası, Video | Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
12 | PPT Dosyası, Video | Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | PPT Dosyası, Video | Engelliler Ve Sosyal Hizmet Uygulamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 |
- Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002 |
- Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi |
- Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
|
5 | |||||
2 |
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
4 | |||||
2 |
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
4 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
|
4 | |||||
4 |
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
|
4 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
|
4 | |||||
2 |
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |