Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ANY435 | RHYTHMIC GYMNASTICS | 7 | 4 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, okul takımları ya da kulüplerin altyapı takımlarında, branşa özgü teknik-taktik uygulamaların öğretim yöntemlerini inceleme, antrenör ve sporcu iletişimi ile ilgili süreçleri yorumlama ve antrenman programı içeriğinin uygunluğunu değerlendirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Antrenman organizasyonu gözlemi, Günlük antrenman planı içeriği ve uygulamalarını gözlemleme, Branşa özgü ısınma ve soğuma egzersiz uygulamalarını gözlemleme, Kurum yönetimi-antrenör-veli ve sporcu arasındaki iletişimi gözlemleme, Müsabaka organizasyonu ile ilgili uygulamaları (ön hazırlık-müsabaka sırası ve müsabaka sonrası) gözlemleme, Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Antrenman organizasyonu ile ilgili işleyişi tüm yönleriyle açıklar. |
Müsabaka organizasyonu ile ilgili işleyişi tüm yönleriyle açıklar. |
Branşa özgü teknik-taktik uygulamaların öğretim yöntemlerini inceler. |
Antrenör ve sporcu iletişimi ile ilgili süreçleri yorumlar. |
Antrenman programı içeriği ve işleyişinin, antrenman periyotlaması açısından uygunluğunu değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, dersin genel işleyişi hakkında açıklamalar, tesisi tanıma | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
2 | Gözlem raporu hazırlama | Antrenman organizasyonu ile ilgili uygulamaları (ön hazırlık-antrenman sırası ve antrenman sonrası) gözlemleme / günlük-haftalık ve yıllık antrenman programları içeriğini inceleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
3 | Gözlem raporu hazırlama, branşa özgü malzemeleri ve tesisler ile ilgili örnekleri inceleme | Antrenör ile sporcu iletişimini gözlemleme / Tesis ve malzeme özelliklerinin yeterliliğini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
4 | Gözlem raporu hazırlama | Kurum yönetimi-antrenör-veli ve sporcu arasındaki iletişimi gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
5 | Gözlem raporu hazırlama ve örnek antrenman programı içeriği inceleme | Günlük antrenman planı içeriği ve uygulamalarını gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
6 | Gözlem raporu hazırlama | Branşa özgü ısınma ve soğuma egzersiz uygulamalarını gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
7 | Gözlem raporu hazırlama | Müsabaka organizasyonu ile ilgili uygulamaları (ön hazırlık-müsabaka sırası ve müsabaka sonrası) gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Gözlem raporu hazırlama | Staj danışmanı eşliğinde gözlem raporlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
10 | Gözlem raporu hazırlama, öğretim uygulamaları ile ilgili görsel ve yazılı kaynak tarama | Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
11 | Gözlem raporu hazırlama, öğretim uygulamaları ile ilgili görsel ve yazılı kaynak tarama | Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
12 | Gözlem raporu hazırlama, öğretim uygulamaları ile ilgili görsel ve yazılı kaynak tarama | Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
13 | Gözlem raporu hazırlama, öğretim uygulamaları ile ilgili görsel ve yazılı kaynak tarama | Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
14 | Gözlem raporu hazırlama, öğretim uygulamaları ile ilgili görsel ve yazılı kaynak tarama | Branşa özgü teknik-taktik uygulamaları ve öğretim yöntemlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
15 | Gözlem raporu hazırlama | Staj raporu ve dosyalarının kontrolü ve teslimi | Soru-cevap ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Trost, A. ve Kravetsky, V. (2013). Greatest Rhythmic Gymnasts. A&V, Russian |
Blume, M. (2013). Acrobatics For Children & Teenagers. Meyer Sports, USA |
Gymnastics New Zealand, https://www.gymnasticsnz.com/rhythmic-gymnastics/ |
Türkiye Cimnastik Federasyonu, https://www.tcf.gov.tr/AEROBIK-CIMNASTIK/KURALLAR.html |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
2 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
5 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |