Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY443 | REKREASYONDA PROGRAM GELİŞTİRME VE PLANLAMA | 7 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere rekreasyon alanında etkili programlar geliştirme ve planlama yetenekleri kazandırmak, rekreasyonun toplumsal ve bireysel sağlık, eğlence ve yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini anlatarak öğrencileri bu alanda bilinçlendirmektir. Bu ders, öğrencilere aşağıdaki temel hedefleri sunmayı amaçlayabilir: Rekreasyonun Önemi ve Kapsamı: Öğrencilere rekreasyon kavramını, tarihçesini ve toplum üzerindeki etkilerini anlatarak, rekreasyonun neden önemli olduğunu vurgulamak. Program Geliştirme Temelleri: Öğrencilere etkili rekreasyon programları geliştirme süreçlerini ve temel prensiplerini öğretmek. Hedef Belirleme ve Kitle Analizi: Öğrencilere rekreasyon programı hedeflerini belirleme, katılımcı kitleyi analiz etme ve programın ihtiyaçlara uygunluğunu anlama yeteneklerini kazandırmak. Program Tasarımı ve Planlama: Öğrencilere rekreasyon programlarını tasarlama, içerik ve etkinlikleri planlama, program akışını oluşturma ve programın organizasyonunu yapma yetenekleri kazandırmak. Kaynak Yönetimi ve Bütçeleme: Öğrencilere rekreasyon programlarının maliyetlerini belirleme, bütçe oluşturma ve kaynakları etkin şekilde yönetme becerilerini öğretmek. Etki Değerlendirme ve İyileştirme: Öğrencilere rekreasyon programlarının etkisini değerlendirme, geri bildirim toplama ve programı sürekli olarak geliştirme yeteneklerini kazandırmak. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; 1. Rekreasyonun Tanımı, Tarihçesi ve Toplumsal Etkileri 2. Rekreasyon Programlarının Türleri ve Kapsamı 3. Program Geliştirme Süreci ve Temel Prensipleri 4. Hedef Belirleme ve Katılımcı Kitle Analizi 5. Rekreasyon Program Tasarımı ve İçerik Planlaması 6. Program Akışı ve Organizasyonu 7. Maliyet Tahmini, Bütçeleme ve Kaynak Yönetimi 8. Program Etki Değerlendirmesi ve İyileştirme 9. Rekreasyon Alanında İyi Uygulama Örnekleri 10. Sosyal Sorumluluk ve Çevresel Faktörlerin Program Planlamasına Etkisi Bu ders, öğrencilere rekreasyon alanında program geliştirme ve planlama süreçlerini anlatarak, sağlıklı yaşam tarzını teşvik etme, toplumun eğlence ihtiyaçlarını karşılama ve yaşam kalitesini artırma amacıyla etkili rekreasyon programları tasarlamalarını ve yönetmelerini hedefler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramları bilir. |
Program geliştirme ile ilgili temel kavramaları açıklar. |
Program geliştirme model ve yaklaşımları açıklar. |
Program yapmanın eğitim öğretim açısından önemini bilir. |
Değerlendirme süreçleri ve yaklaşımlarını açıklar. |
Rekreasyon alanında program geliştirir. |
Rekreasyon alanında program değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Program geliştirmede temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
2 | Literatür tarama | Program geliştirmenin kuramsal temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Program geliştirme yaklaşımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
4 | Literatür tarama | Program geliştirme modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Eğitim programının öğeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
6 | Bir spor haberi okuma ve raporlama | Program geliştirme süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
7 | Bir sosyal medya uygulamasını inceleme (instagram, facebook, twitter vb.) | Programın değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Program geliştirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
10 | Medya’daki mevcut spor haberlerini inceleme ve raporlama | Rekreasyonda program geliştirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
11 | Gazete, dergi, ve internet haberleri inceleme | Rekreasyonda program geliştirme ve değerlendirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
12 | Ulusal veya uluslararası bir kuruluş hakkında bilgi toplama | Program geliştirme süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
13 | Konuk ile ilgili bilgi toplama | Eğitim programının öğeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
14 | Sunum hazırlama | Proje Sunumları –I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
15 | Sunum hazırlama | Proje Sunumları –II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Edege Akademi Yayıncılık. |
Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. |
Ornstein, C., Hunkins,P. (2004). Curriculum: foundation, principles and issues. New Jersey: Prentice Hall. |
Sezgin, İ. (2000). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
2 | |||||
2 |
Identifies the concepts of recreation area
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
5 | |||||
2 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
5 | |||||
3 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
3 | |||||
4 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
3 | |||||
2 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
3 | |||||
3 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
5 | |||||
4 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
2 | |||||
2 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
2 | |||||
3 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
5 | |||||
4 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
5 | |||||
5 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
3 | |||||
6 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
3 | |||||
7 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
3 | |||||
8 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
3 | |||||
2 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
2 | |||||
2 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
2 | |||||
3 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
3 | |||||
4 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
2 | |||||
2 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
2 | |||||
3 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 | |||||
4 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
2 | |||||
2 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
2 | |||||
3 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
3 | |||||
4 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
3 | |||||
5 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 | |||||
6 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |