Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
RKY443 | REKREASYONDA PROGRAM GELİŞTİRME VE PLANLAMA | 7 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere rekreasyon alanında etkili programlar geliştirme ve planlama yetenekleri kazandırmak, rekreasyonun toplumsal ve bireysel sağlık, eğlence ve yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini anlatarak öğrencileri bu alanda bilinçlendirmektir. Bu ders, öğrencilere aşağıdaki temel hedefleri sunmayı amaçlayabilir: Rekreasyonun Önemi ve Kapsamı: Öğrencilere rekreasyon kavramını, tarihçesini ve toplum üzerindeki etkilerini anlatarak, rekreasyonun neden önemli olduğunu vurgulamak. Program Geliştirme Temelleri: Öğrencilere etkili rekreasyon programları geliştirme süreçlerini ve temel prensiplerini öğretmek. Hedef Belirleme ve Kitle Analizi: Öğrencilere rekreasyon programı hedeflerini belirleme, katılımcı kitleyi analiz etme ve programın ihtiyaçlara uygunluğunu anlama yeteneklerini kazandırmak. Program Tasarımı ve Planlama: Öğrencilere rekreasyon programlarını tasarlama, içerik ve etkinlikleri planlama, program akışını oluşturma ve programın organizasyonunu yapma yetenekleri kazandırmak. Kaynak Yönetimi ve Bütçeleme: Öğrencilere rekreasyon programlarının maliyetlerini belirleme, bütçe oluşturma ve kaynakları etkin şekilde yönetme becerilerini öğretmek. Etki Değerlendirme ve İyileştirme: Öğrencilere rekreasyon programlarının etkisini değerlendirme, geri bildirim toplama ve programı sürekli olarak geliştirme yeteneklerini kazandırmak. |
İçerik: | Dersin içeriği; 1. Rekreasyonun Tanımı, Tarihçesi ve Toplumsal Etkileri 2. Rekreasyon Programlarının Türleri ve Kapsamı 3. Program Geliştirme Süreci ve Temel Prensipleri 4. Hedef Belirleme ve Katılımcı Kitle Analizi 5. Rekreasyon Program Tasarımı ve İçerik Planlaması 6. Program Akışı ve Organizasyonu 7. Maliyet Tahmini, Bütçeleme ve Kaynak Yönetimi 8. Program Etki Değerlendirmesi ve İyileştirme 9. Rekreasyon Alanında İyi Uygulama Örnekleri 10. Sosyal Sorumluluk ve Çevresel Faktörlerin Program Planlamasına Etkisi Bu ders, öğrencilere rekreasyon alanında program geliştirme ve planlama süreçlerini anlatarak, sağlıklı yaşam tarzını teşvik etme, toplumun eğlence ihtiyaçlarını karşılama ve yaşam kalitesini artırma amacıyla etkili rekreasyon programları tasarlamalarını ve yönetmelerini hedefler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramları bilir. |
Program geliştirme ile ilgili temel kavramaları açıklar. |
Program geliştirme model ve yaklaşımları açıklar. |
Program yapmanın eğitim öğretim açısından önemini bilir. |
Değerlendirme süreçleri ve yaklaşımlarını açıklar. |
Rekreasyon alanında program geliştirir. |
Rekreasyon alanında program değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Program geliştirmede temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
2 | Literatür tarama | Program geliştirmenin kuramsal temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Program geliştirme yaklaşımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
4 | Literatür tarama | Program geliştirme modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Eğitim programının öğeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
6 | Bir spor haberi okuma ve raporlama | Program geliştirme süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
7 | Bir sosyal medya uygulamasını inceleme (instagram, facebook, twitter vb.) | Programın değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Program geliştirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
10 | Medya’daki mevcut spor haberlerini inceleme ve raporlama | Rekreasyonda program geliştirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
11 | Gazete, dergi, ve internet haberleri inceleme | Rekreasyonda program geliştirme ve değerlendirme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
12 | Ulusal veya uluslararası bir kuruluş hakkında bilgi toplama | Program geliştirme süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
13 | Konuk ile ilgili bilgi toplama | Eğitim programının öğeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
14 | Sunum hazırlama | Proje Sunumları –I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
15 | Sunum hazırlama | Proje Sunumları –II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Edege Akademi Yayıncılık. |
Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. |
Ornstein, C., Hunkins,P. (2004). Curriculum: foundation, principles and issues. New Jersey: Prentice Hall. |
Sezgin, İ. (2000). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
5 | |||||
2 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
5 | |||||
3 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
3 | |||||
4 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
3 | |||||
2 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
3 | |||||
3 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
5 | |||||
4 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
2 | |||||
2 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
2 | |||||
3 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
5 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
3 | |||||
6 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
3 | |||||
7 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
3 | |||||
8 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
3 | |||||
2 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
2 | |||||
3 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
3 | |||||
4 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
3 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
5 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
2 | |||||
3 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
3 | |||||
4 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
3 | |||||
5 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
5 | |||||
6 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |