TR EN

HISTORY OF RECREATION AND SPORTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY117 HISTORY OF RECREATION AND SPORTS 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ŞAHZADE ARSLAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, rekreasyon ve sporun tarihi sürecini açıklayacak, rekreasyon ve spor disiplini ile ilgili tarihsel süreçlerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayacak bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Oyun, hareket, beden eğitimi, rekreasyon ve spor ile ilgili temel kavramlar, tarih öncesi dönemde hareket kavramı ve rekreasyon, ilk çağ uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon, Antik Yunan ve Antik Roma dönemi, Antik Olimpiyat Oyunları, Ortaçağ spor kültürü ve rekreasyon, Sanayi Devrimi, serbest zaman kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıl modern sporlar dönemi, Türkiye'de modern sporlar dönemi ve rekreasyon, Modern Olimpiyat Oyunları, Futbol ve kültürü, spor branşlarının tarihi gelişim süreçleri ve rekreasyon faaliyetlerine olan etkileri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekreasyon ve spor tarihi ile ilgili kavramları tanımlar.
Eski uygarlıkların yaşam koşulları içerisindeki hareket kültürünü ve serbest zamanı değerlendirme faaliyetlerini açıklar.
Geleneksel ve modern sporların gelişim süreçlerinde, toplumsal özellikler arasındaki farklılıkları tartışır.
Rekreasyon ve spor disiplini ile ilgili tarihsel süreçlerin, kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Oyun, hareket, beden eğitimi, rekreasyon ve spor ile ilgili temel kavramlar. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, kaynak videonun 1. bölümünün izlenmesi Tarih öncesi dönemde hareket kavramı ve rekreasyon. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 2. bölümünün izlenmesi Sümer, Mısır, Hitit, Asur ve Babil uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma, literatür okuma, kaynak videonun Türk ve İran (Pers) uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. Dönem sonu proje ödevlerinin (spor branşlarının tarihi gelişimi) belirlenmesi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma, kaynak videonun Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme, kaynak videonun 3. bölümünün izlenmesi Antik Yunan dönemi ve Antik olimpiyat oyunları. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun izlenmesi Antik Roma dönemi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, kaynak videonun 4. bölümünün izlenmesi Arasınav sorularının cevaplanması. Ortaçağ spor kültürü ve rekreasyon. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 4.ve 5. bölümünün izlenmesi Sanayi Devrimi, serbest zaman kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve özet çıkarma, kaynak videonun 6. bölümünün izlenmesi Türkiye'de modern sporlar dönemi ve rekreasyon. Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi
12 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Modern sporların toplumsal boyutları ve rekreasyon faaliyetlerine etkileri. Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi
13 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Modern Olimpiyat Oyunları. Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 7. ve 8. bölümünün izlenmesi Futbol ve kültürü. Proje dosyalarının teslimi. Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama. Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Spor branşlarının tarihi gelişim süreçleri ve rekreasyon faaliyetlerine olan etkileri. Proje ödevleri içeriklerinin tartışılması. Konuların genel değerlendirmesi, sınav hazırlığı. Soru-cevap ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demir Bolçay, D. (2019). Avrupa Birliğ'nin Spor Politikaları. Spor Yayınevi. Ankara.
Güven, Ö. (1999). Türklerde Spor Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara.
Fişek K, Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi Dünyada ve Türkiye’de, YGS Yayınları, İstanbul.
İşler, H. (2013). Türk Spor Tarihi. Turna Yayıncılık, Ankara.
Çakır, V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Temelleri. Spor Yayınevi, Ankara.
İnal, A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.
Pope, S.W. & Nauright J. (2010). Routledge Companion to Sports History. Taylor & Francis Group, London.
"Andrew Marr's History of the World" BBC belgesel (2012).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
4
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
4
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
2
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
3
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
1
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
2
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
2
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
1
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
5
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 6 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0