Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
RKY117 | REKREASYON VE SPOR TARİHİ | 1 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ŞAHZADE ARSLAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, rekreasyon ve sporun tarihi sürecini açıklayacak, rekreasyon ve spor disiplini ile ilgili tarihsel süreçlerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayacak bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Oyun, hareket, beden eğitimi, rekreasyon ve spor ile ilgili temel kavramlar, tarih öncesi dönemde hareket kavramı ve rekreasyon, ilk çağ uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon, Antik Yunan ve Antik Roma dönemi, Antik Olimpiyat Oyunları, Ortaçağ spor kültürü ve rekreasyon, Sanayi Devrimi, serbest zaman kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıl modern sporlar dönemi, Türkiye'de modern sporlar dönemi ve rekreasyon, Modern Olimpiyat Oyunları, Futbol ve kültürü, spor branşlarının tarihi gelişim süreçleri ve rekreasyon faaliyetlerine olan etkileri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Rekreasyon ve spor tarihi ile ilgili kavramları tanımlar. |
Eski uygarlıkların yaşam koşulları içerisindeki hareket kültürünü ve serbest zamanı değerlendirme faaliyetlerini açıklar. |
Geleneksel ve modern sporların gelişim süreçlerinde, toplumsal özellikler arasındaki farklılıkları tartışır. |
Rekreasyon ve spor disiplini ile ilgili tarihsel süreçlerin, kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Oyun, hareket, beden eğitimi, rekreasyon ve spor ile ilgili temel kavramlar. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
2 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, kaynak videonun 1. bölümünün izlenmesi | Tarih öncesi dönemde hareket kavramı ve rekreasyon. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 2. bölümünün izlenmesi | Sümer, Mısır, Hitit, Asur ve Babil uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
4 | Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma, literatür okuma, kaynak videonun | Türk ve İran (Pers) uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. Dönem sonu proje ödevlerinin (spor branşlarının tarihi gelişimi) belirlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma, kaynak videonun | Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kültürü ve rekreasyon. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme, kaynak videonun 3. bölümünün izlenmesi | Antik Yunan dönemi ve Antik olimpiyat oyunları. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
7 | Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun izlenmesi | Antik Roma dönemi. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, kaynak videonun 4. bölümünün izlenmesi | Arasınav sorularının cevaplanması. Ortaçağ spor kültürü ve rekreasyon. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 4.ve 5. bölümünün izlenmesi | Sanayi Devrimi, serbest zaman kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
11 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve özet çıkarma, kaynak videonun 6. bölümünün izlenmesi | Türkiye'de modern sporlar dönemi ve rekreasyon. | Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi |
12 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Modern sporların toplumsal boyutları ve rekreasyon faaliyetlerine etkileri. | Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi |
13 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Modern Olimpiyat Oyunları. | Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama, kaynak videonun 7. ve 8. bölümünün izlenmesi | Futbol ve kültürü. Proje dosyalarının teslimi. | Anlatım, Soru-Cevap , Gösteri ve Tartışma Yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama. Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Spor branşlarının tarihi gelişim süreçleri ve rekreasyon faaliyetlerine olan etkileri. Proje ödevleri içeriklerinin tartışılması. Konuların genel değerlendirmesi, sınav hazırlığı. | Soru-cevap ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Demir Bolçay, D. (2019). Avrupa Birliğ'nin Spor Politikaları. Spor Yayınevi. Ankara. |
Güven, Ö. (1999). Türklerde Spor Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara. |
Fişek K, Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi Dünyada ve Türkiye’de, YGS Yayınları, İstanbul. |
İşler, H. (2013). Türk Spor Tarihi. Turna Yayıncılık, Ankara. |
Çakır, V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Temelleri. Spor Yayınevi, Ankara. |
İnal, A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara. |
Pope, S.W. & Nauright J. (2010). Routledge Companion to Sports History. Taylor & Francis Group, London. |
"Andrew Marr's History of the World" BBC belgesel (2012). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
4 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
4 | |||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
2 | |||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
3 | |||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
1 | |||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
2 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
5 | |||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 6 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Genel Toplam | 179 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |