Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY323 | RECREATION AND URBANIZATION | 5 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RABİA ÖZCAN KAYACI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceleyebilecek ve kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu sonuçları tartışabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Kentleşme tanımları , Kent kuramları, Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı, Dünyada kentleşme, Türkiye’de kentleşme Kentlileşme olgusu, Kentleşme ile boş zaman ilişkisi, Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları, Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım, Kentleşmenin spora etkisi, Kentleşmenin turizme etkisi, Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1. Kentlileşme kavramını ve kent kuramlarını açıklar |
2. Kentleşme nedenlerini ve kentlileşmenin çalışma yaşamı üzerine etkilerini açıklar |
3. Boş zaman kavramı ile kentleşme arasındaki ilişkiyi açıklar |
4. Kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu olumlu ve olumsuz sonuçları tartışır |
5. Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kentleşme tanımları | Anlatım yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap okuma | Kent kuramları | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Konu ile ilgili kitap okuma | Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı | Anlatım, Soru Cevap, |
4 | Literatür tarama | Dünyada kentleşme | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür tarama | Türkiye’de kentleşme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür tarama ve kitap okuma | Kentlileşme olgusu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür tarama ve kitap okuma | Kentleşme ile boş zaman ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür tarama | Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Literatür tarama | Kentleşmenin spora etkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür tarama | Kentleşmenin turizme etkisi | Proje tabanlı öğrenme |
13 | Literatür tarama | Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki | Beyin fırtınası tekniği |
14 | Literatür tarama | Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki | Beyin fırtınası tekniği |
15 | Konuyla ilgili kitap okuma ve Literatür tarama | Sınav öncesi genel tekrar ve geri dönüt | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baud-Bovy, M. & Lawson, F. (2002). Tourism & Recreation: Handbook of Planning and Design. Architectural Press. |
Cordes, K. A., & Ibrahim, H. M. (1999). Applications in Recreation & Leisure: for today and future. McGraw-Hill Companies, 2nd ed. |
Godbey, G. (1997). Leisure and Leisure Services In The 21st Century. Venture Publishing, Inc. State College, PA. |
Keleş, R. (2002). Kentleşme Politikası. 7. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara. |
Smith, D. A. (2000). Third World Cities. London, UK: Routhledge. |
Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme, 5.Baskı, Gazi Yayınevi, Ankara |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
4 | |||||
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
4 | |||||
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
4 | |||||
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
5 | |||||
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
5 | |||||
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
4 | |||||
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
5 | |||||
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
5 | |||||
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
5 | |||||
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |