TR EN

REKREASYON VE KENTLİLEŞME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RKY323 REKREASYON VE KENTLİLEŞME 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT ULUKAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceleyebilecek ve kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu sonuçları tartışabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Kentleşme tanımları , Kent kuramları, Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı, Dünyada kentleşme, Türkiye’de kentleşme Kentlileşme olgusu, Kentleşme ile boş zaman ilişkisi, Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları, Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım, Kentleşmenin spora etkisi, Kentleşmenin turizme etkisi, Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1. Kentlileşme kavramını ve kent kuramlarını açıklar
2. Kentleşme nedenlerini ve kentlileşmenin çalışma yaşamı üzerine etkilerini açıklar
3. Boş zaman kavramı ile kentleşme arasındaki ilişkiyi açıklar
4. Kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu olumlu ve olumsuz sonuçları tartışır
5. Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceler

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Kentleşme tanımları Anlatım yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap okuma Kent kuramları Anlatım, Soru Cevap
3 Konu ile ilgili kitap okuma Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı Anlatım, Soru Cevap,
4 Literatür tarama Dünyada kentleşme Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür tarama Türkiye’de kentleşme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama ve kitap okuma Kentlileşme olgusu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Literatür tarama ve kitap okuma Kentleşme ile boş zaman ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür taraması Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Literatür tarama Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Literatür tarama Kentleşmenin spora etkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama Kentleşmenin turizme etkisi Proje tabanlı öğrenme
13 Literatür tarama Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki Beyin fırtınası tekniği
14 Literatür tarama Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki Beyin fırtınası tekniği
15 Konuyla ilgili kitap okuma ve Literatür tarama Sınav öncesi genel tekrar ve geri dönüt Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baud-Bovy, M. & Lawson, F. (2002). Tourism & Recreation: Handbook of Planning and Design. Architectural Press.
Cordes, K. A., & Ibrahim, H. M. (1999). Applications in Recreation & Leisure: for today and future. McGraw-Hill Companies, 2nd ed.
Godbey, G. (1997). Leisure and Leisure Services In The 21st Century. Venture Publishing, Inc. State College, PA.
Keleş, R. (2002). Kentleşme Politikası. 7. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara.
Smith, D. A. (2000). Third World Cities. London, UK: Routhledge.
Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme, 5.Baskı, Gazi Yayınevi, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
4
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
4
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
4
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
5
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
5
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
5
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
5
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0