Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY325 | RECREATION IN LOCAL ADMINISTRATIONS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. SEYDİ KARAKUŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, Yerel yönetimler tarafından planlanan ve uygulanan rekreatif etkinliklere dair olası sorunların nedenlerini tartışabilecek ve yerel yönetimlerde uygulanan rekreasyon hizmetlerinin |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Yerel yönetim kavramı ve rekreasyon, Yerel yönetimlerin varlık nedenleri ve rekreasyonun yeri, Belediyeler organları, kuruluşu, Belediyelerin görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu, İl özel idareleri organları, kuruluşu, İl özel idareleri görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu, Yerel yönetimler ve rekreasyon hizmetlerinde gönüllü katılım, Büyükşehir belediyeleri organları, kuruluşu, Büyükşehir belediyeleri görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu, Büyükşehir belediyeleri rekreasyon hizmetleri ve koordinasyonu, Merkezi idareyle yerel yönetimler arası görev paylaşımı, Yerel yönetimlerde rekreasyon hizmetlerinin planlanması ve uygulanmasına dair sorunları, Yerel yönetimlerde reform tartışmaları ve Dünya’da yerel yönetimler ve rekreasyon hizmetleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yerel yönetim ve rekreasyona ilişkin temel kavramları tanımlar |
Yerel yönetimlerde rekreasyonun yeri ve önemini açıklar |
Yerel yönetimler, Belediyeler ve il özel idare organlarının görev ve sorumluluklarını açıklar |
Yerel yönetimler tarafından planlanan ve uygulanan rekreatif etkinliklere dair olası sorunların nedenlerini tartışır. |
Yerel yönetimlerde uygulanan rekreasyon hizmetlerinin içeriğini ve uygulama süreçlerini inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Ders ile ilgili genel bilgiler ve literatür bilgisi | Anlatım yöntemi |
2 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Yerel yönetim kavramı ve rekreasyon | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Yerel yönetimlerin varlık nedenleri ve rekreasyonun yeri | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Belediyeler organları, kuruluşu | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Web sayfası tarama ve kitap okuma | Belediyelerin görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Web sayfası tarama ve kitap okuma | İl özel idareleri organları, kuruluşu | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | İl özel idareleri görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu | Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Yerel yönetimler ve rekreasyon hizmetlerinde gönüllü katılım | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Büyükşehir belediyeleri organları, kuruluşu | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Büyükşehir belediyeleri görevleri ve kamu rekreasyonu sorumluluğu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Web sayfası tarama ve kitap okuma | Büyükşehir belediyeleri rekreasyon hizmetleri ve koordinasyonu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Web sayfası tarama ve kitap okuma | Merkezi idareyle yerel yönetimler arası görev paylaşımı | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap okuma | Yerel yönetimlerde rekreasyon hizmetlerinin planlanması ve uygulanmasına dair sorunları | Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Uygulama | Yerel yönetimlerde reform tartışmaları ve Dünya’da yerel yönetimler ve rekreasyon hizmetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ardahan (2016) ‘Her Yönüyle Rekreasyon’,Detay Yayıncılık,ANKARA |
Karaküçük, S.; Rekreasyon “Boş Zamanları Değerlendirme”, 5. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005 |
Lafarge, P.; Tembellik Hakkı, 5. Baskı, (Çev. V. Günyol), Telos Yayınları, İstanbul, 1993 |
O’Sullivan, E.L.; Marketing for Parks, Recreation and Leisure, Venture Publishing INC, State College, P.A. 1991 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
5 | |||||
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
5 | |||||
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
5 | |||||
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
4 | |||||
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
5 | |||||
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
4 | |||||
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
5 | |||||
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
4 | |||||
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
5 | |||||
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |