TR EN

ETHICAL CASE ANALYSIS IN RECREATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY421 ETHICAL CASE ANALYSIS IN RECREATION 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TEKMİL SEZEN SOYAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, Rekreasyon alanlarına ilişkin örnek olay analizi tekniklerini kullanabilecek ve örnek olay analizlerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, rekreasyon alanında iş etiğini örnek olay analizi yöntemleri, basamaklarını kullanarak, spor sektörü içerisinde yer alan işletmelerin, hizmet verdiği alanlarda yaşanan problemleri analitik yöntemlerle belirleme, çözüm önerileri sunma sürecini değerlendirme ve hazırlık yapma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekreasyon alanında uygulanan örnek olay analizinin önemini açıklar
Rekreasyon çalışma alanlarında kullanılan Workshop ve beyin fırtınası tekniklerini uygular
3Rekreasyon çalışma alanlarında karşılaşılacak olası problemleri yansıtan örnek olay kurgusu oluşturur
Rekreasyon alanında kullanılan Örnek olay analizi tekniklerini kullanır
Rekreasyon alanına ait örnek olay analizlerini inceler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. İş etiğine giriş ve temel kavramlar Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Etik değerlere verilen önem ve uyum, İşletmelerde etiğin önemi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma İş ahlakını oluşturan temel alanlar (İşletmecilik ahlakı, Meslek ahlakı, Çalışma ahlakı) Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Etik davranışı yönetmek: İşletmelerde etik anlayışın geliştirilmesi ve etik eğitimi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili makale okuma Örnek olay analizi yöntemi kavramı, önemi ve amacı Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama Örnek olay basamakları ve örneklendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okula Mevcut durumun analizi, problemin ve temel unsurların tanımlanması, problemin nedenlerinin belirlenmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve bireysel çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili makale okuma Örnek olay problemi çözecek seçeneğin seçim çalışmaları ve uygulanır hale getirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışma
10 Konu ile ilgili örnek olay inceleme Rekreasyon çalışma alanlarında Workshop tekniği ve uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
11 Konu ile ilgili örnek olay inceleme Rekreasyon çalışma alanlarında Beyin Fırtınası tekniği ve uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar
12 Konu ile ilgili video izleme İzletilecek videolar üzerinden çıkarsamalar yaptırılması Anlatım, soru-cevap, tartışma grup çalışma
13 Konu ile ilgili makale okuma Örnek olay çözümünün sözlü ve yazılı olarak ifade edilmesi, örnek olay analizi; Öğrenci proje sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma Yöntemi ve grup çalışması
14 Köşe yazısı okuma ve özet çıkarma Örnek olay yazabilme ve çözümleyebilme, örnek olay analizi; Öğrenci proje sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, örnek olay analizi ve grup çalışmaları
15 Konu ile ilgili kampanya araştırmaları Rekreasyon alanlarına ilişkin örnek olay analizi; Öğrenci proje sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma örnek olay analizi, grup çalışmaları,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Serarslan, M. (2005). Spor Yönetiminde Örnek Olay Analizi. Morpa Yayınevi, İstanbul
Drucker, P. ve Maciariello, J. (2012). Yönetim Örnek Vakalar, Optimist Yayınevi, İstanbul
Serarslan, M. (2006). Spor Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Morpa Yayınevi, İstanbul
Tınaz, P. (2013). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. Beta Basım Yayım, İstanbul
Meryem AKOĞLAN KOZAK, H., NERGİZ, Turizmde Etik, Detay Yayıncılık, 2012. Mahmut ARSLAN, İş ve Meslek ahlakı, Siyasal Kitabevi, 2012

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
4
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
5
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
5
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
5
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
5
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
5
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
4
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
5
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
5
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0