TR EN

SPORTS ECONOMY AND POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY419 SPORTS ECONOMY AND POLICY 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GONCA YILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, Türk sporunun ekonomik yönden problem sahalarını ve devletlerin ekonomi politikalarının, spor ekonomisi üzerine etkilerini tartışabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; iktisat kavramı ve spor, spor sektöründe üretimin, amaçları, spor hizmetleri ve hedef kitlesi, ekonominin genel kuralları, ekonomik makro hedefler, yerel yönetimler ve spor, politika ve ekonomi, iktisat politikası, spor faaliyetlerini düzenleyici yönetim organları, spor ekonomisinin mali temelleri, bir spor örgütün ekonomik yapısının yerinde incelenmesi, Türk ekonomi politikasında sporun yeri, Türk sporunun ekonomik açıdan problem sahalarını konuşmak üzere derste konuk ağırlama, güncel spor ekonomisi politikaları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1.Spor iktisadı ile ilgili kavramları tanımlar.
2.Spor örgütlerinin ekonomi politikalarının planlama sürecini genel kurallarını açıklar.
3.Türk sporunun ekonomik yönden problem sahalarını tartışır.
4.Devletin ekonomi politikalarının, spor ekonomisi üzerine etkilerini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme, İktisat Kavramı ve Spor Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Spor Sektöründe Üretimin Amaçları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Spor hizmeti veren özel-devlet kurum ve kuruluşlarının web sitelerini inceleme Spor Hizmetleri ve Hedef Kitlesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Ekonominin Genel Kuralları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yerel Yönetimler ve Spor Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
6 Literatür tarama Ekonomik Makro Hedefler Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Spor Bakanlığının spora ayırdığı bütçe hakkında bilgi toplama Politika ve Ekonomi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma İktisat Politikası Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
10 Konu ile ilgili makale okuma Spor Faaliyetlerini Düzenleyici Yönetim Organları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
11 Ziyaret edilecek kurumla ilgili bilgi toplama Spor Ekonomisinin Mali Temelleri, Bir Spor örgütün ekonomik yapısının yerinde incelenmesi (Spor İstanbul A.Ş.’nin mali yapısının sunumu için kurum ziyareti) Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi
12 Literatür tarama Türk Ekonomi Politikasında Sporun Yeri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Konu ve konuklarla ilgili bilgi toplama Türk Sporunun Ekonomik Açıdan Problem Sahalarını Konuşmak Üzere Derste Konuk Ağırlama Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
14 Son dönemdeki yapılan spor yatırımları hakkında bilgi toplama Güncel Spor Ekonomisi Politikaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
15 Literatür tarama Devletin spor politikalarındaki problemleri; Örnek Olay Analizleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. F. (2002). Spor İşletmeciliği, Nobel Yayınevi, Ankara.
Leeds, M. ve Von A.P. (2013). Economics of Sports, The International Edition 5th Edition, New York.
Hoye, R., Nicholson, M. ve Houlihan, B. (2015). Spor ve Politika: Meseleleri ve Analizi. (Çeviren: Tınaz, C. ve Bakır, M.) Beta Yayınları, İstanbul.
Saatçioğlu, C. (2013). Spor Ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama. Gazi Kitabevi, Ankara.
Kahane, L. H. Shmanske, S. (2011). The Oxford Handbook of Sports Economics: Volume 1: The Economics of Sports. Oxford University Press, New York.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
4
2
Student will be able to describe the theories of sports management science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
2
2
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
1
2
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
3
3
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
1
4
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
3
2
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
2
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
1
2
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
1
3
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0