Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SYY419 | SPOR İKTİSADI VE POLİTİKALARI | 7 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi GONCA YILMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, Türk sporunun ekonomik yönden problem sahalarını ve devletlerin ekonomi politikalarının, spor ekonomisi üzerine etkilerini tartışabilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; iktisat kavramı ve spor, spor sektöründe üretimin, amaçları, spor hizmetleri ve hedef kitlesi, ekonominin genel kuralları, ekonomik makro hedefler, yerel yönetimler ve spor, politika ve ekonomi, iktisat politikası, spor faaliyetlerini düzenleyici yönetim organları, spor ekonomisinin mali temelleri, bir spor örgütün ekonomik yapısının yerinde incelenmesi, Türk ekonomi politikasında sporun yeri, Türk sporunun ekonomik açıdan problem sahalarını konuşmak üzere derste konuk ağırlama, güncel spor ekonomisi politikaları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1.Spor iktisadı ile ilgili kavramları tanımlar. |
2.Spor örgütlerinin ekonomi politikalarının planlama sürecini genel kurallarını açıklar. |
3.Türk sporunun ekonomik yönden problem sahalarını tartışır. |
4.Devletin ekonomi politikalarının, spor ekonomisi üzerine etkilerini tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme, İktisat Kavramı ve Spor | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Spor Sektöründe Üretimin Amaçları | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Spor hizmeti veren özel-devlet kurum ve kuruluşlarının web sitelerini inceleme | Spor Hizmetleri ve Hedef Kitlesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Ekonominin Genel Kuralları | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Yerel Yönetimler ve Spor | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
6 | Literatür tarama | Ekonomik Makro Hedefler | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Spor Bakanlığının spora ayırdığı bütçe hakkında bilgi toplama | Politika ve Ekonomi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | İktisat Politikası | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Konu ile ilgili makale okuma | Spor Faaliyetlerini Düzenleyici Yönetim Organları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
11 | Ziyaret edilecek kurumla ilgili bilgi toplama | Spor Ekonomisinin Mali Temelleri, Bir Spor örgütün ekonomik yapısının yerinde incelenmesi (Spor İstanbul A.Ş.’nin mali yapısının sunumu için kurum ziyareti) | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
12 | Literatür tarama | Türk Ekonomi Politikasında Sporun Yeri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Konu ve konuklarla ilgili bilgi toplama | Türk Sporunun Ekonomik Açıdan Problem Sahalarını Konuşmak Üzere Derste Konuk Ağırlama | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Son dönemdeki yapılan spor yatırımları hakkında bilgi toplama | Güncel Spor Ekonomisi Politikaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
15 | Literatür tarama | Devletin spor politikalarındaki problemleri; Örnek Olay Analizleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. F. (2002). Spor İşletmeciliği, Nobel Yayınevi, Ankara. |
Leeds, M. ve Von A.P. (2013). Economics of Sports, The International Edition 5th Edition, New York. |
Hoye, R., Nicholson, M. ve Houlihan, B. (2015). Spor ve Politika: Meseleleri ve Analizi. (Çeviren: Tınaz, C. ve Bakır, M.) Beta Yayınları, İstanbul. |
Saatçioğlu, C. (2013). Spor Ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama. Gazi Kitabevi, Ankara. |
Kahane, L. H. Shmanske, S. (2011). The Oxford Handbook of Sports Economics: Volume 1: The Economics of Sports. Oxford University Press, New York. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
4 | |||||
2 |
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
|
2 | |||||
2 |
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
|
3 | |||||
3 |
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
1 | |||||
2 |
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
|
1 | |||||
3 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |