TR EN

CRITICAL APPROACHES IN PUBLIC RELATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HRY420 CRITICAL APPROACHES IN PUBLIC RELATIONS 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRA ÜÇLER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; ana akım iletişim anlayışına ve uygulamalarına eleştirel bakma perspektifi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; küreselleşme sürecinde medya ve halkla ilişkiler, halkla ilişkilerde retoriksel ve eleştirel yaklaşımlar, Frankfurt okulu: kültür endüstrisi, kamuoyu ve hegemonya, kültür endüstrisi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Halkla ilişkilerde retoriksel ve eleştirel yaklaşımları açıklar.
Küreselleşme sürecinde medya ve halkla ilişkilerin rolünü belirler.
Kültür endüstrisi kavramıyla ilgili örnek verir.
Herman/Chomsky’nin medya-propaganda modelini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Tanışma, Ders İçeriğinin Anlatımı Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Küreselleşme sürecinde medya ve halkla ilişkilerin rolü. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Halkla ilişkilerde retoriksel yaklaşımlar. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Halkla ilişkilerde eleştirel yaklaşımlar. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Frankfurt Okulu: Kültür Endüstrisi Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Frankfurt Okulu: Kültür Endüstrisi Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Kamuoyu ve Hegemonya Kavramı Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü Genel Tekrar Soru Cevap
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Rızanın Üretimi Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Herman/Chomsky’nin Medya-Propaganda Modeli Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Herman/Chomsky’nin Medya-Propaganda Modeli Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Tüketim kültüründe halkla ilişkilerin rolü. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Tüketim kültüründe halkla ilişkilerin rolü. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
15 Ders Kitabının İlgili Bölümü Genel Tekrar Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Geuss, R. (2009). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu, Çevirmen: Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları
Herman, E., Chomsky, N. (1998). Medya Halkla Nasıl Evet Dedirtir, Çevirmen: İsmail Kaplan, Minerva Yayınevi
L’Etang, J., Pieczka, M. (20002). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, Çevirmen: Becerikli Y. S., Işık, D., Tellan, A. vd. , Vadi Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
5
2
Compare current theories in the field and communication theories.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
3
2
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
5
2
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
2
2
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
0
2
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
2
3
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
5
2
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
3
2
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
4
2
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
1
3
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 7 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 177
Total Workload of the Course Unit 177
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0