TR EN

MATERIAL PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY126 MATERIAL 2 4 4 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilerin bu dersin sonunda, malzemelerin özelliklerini tanımlayabilecek, sınıflandırabilecek, atomik yapı ve dizilme hatalarını açıklayabilecek düzeyde bilgi sahibi olması hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Malzemelerin özelliklerini tanımlama, sınıflandırma, malzeme çeşitlerini, atomik yapılarını ve kusurlarını öğrenme, demir içeren ve içermeyen hava aracı malzemelerini açıklayabilme, demir esaslı malzemelerin testlerini yapabilme, Kompozit malzemelerin tanımı özellikleri ve sınıflandırılması, Korozyon tanımı, çeşitleri ve sebepleri, Hava araçlarında yoğun olarak kullanılan yeni nesil malzemeler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Malzemelerin özelliklerini tanımlar.
Malzemeleri sınıflandırır.
Atomik yapı ve dizilme hatalarını açıklar.
Demir içeren hava aracı malzemelerini açıklar.
Demir Esaslı malzemelerin testlerini sınıflandırır.
Demir içermeyen hava aracı malzemelerini açıklar.
Kompozit Malzemelerin yapısını ve özelliklerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Malzeme tanımı, çeşitleri ve sınıflandırılması Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
2 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Malzeme tanımı, çeşitleri ve sınıflandırılması Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
3 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Malzemelerin atomik yapısı ve kusurları Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
4 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Malzemelerin atomik yapısı ve kusurları Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
5 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Demir esaslı hava aracı malzemeleri Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
6 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Demir esaslı hava aracı malzemeleri Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
7 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Demir içermeyen hava aracı malzemeler Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Demir içermeyen hava aracı malzemeler Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
10 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Kompozit malzemelerin tanımı özellikleri ve sınıflandırılması Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
11 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Hava araçlarında kullanılan kompozit malzemeler Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
12 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Tahta yapıları ve kumaş kaplama Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
13 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Korozyon tanımı, çeşitleri ve sebepleri Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
14 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Hava araçlarında yoğun olarak kullanılan ve yeni nesil malzemeler Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
15 Uçakta kullanılan malzeme tiplerinin araştırılması Hava araçlarında yoğun olarak kullanılan ve yeni nesil malzemeler Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ertem İ., Hava Aracı Malzeme ve Donanımları - 1 Malzeme Notları Aviation Maintenance Technician Handbook, FAA ÖNERİLEN KAYNAKLAR: MEGEP, Uçak Malzemeleri DOĞRU A., Uçak Malzeme Bilgisi Ders Notları
MEGEP, Uçak Malzemeleri DOĞRU A., Uçak Malzeme Bilgisi Ders Notları
Materials and Hardware EASA Part-66 Module-6

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
2
2
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
3
3
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
1
4
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
0
2
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
1
2
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
0
2
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
1
3
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
0
4
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
0
5
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
1
2
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
1
3
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
0
4
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 106
Total Workload of the Course Unit 106
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0