Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY417 | GAS TURBINE ENGINES AND APPLICATIONS I | 7 | 6 | 4 | 15 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, gaz türbinli motor parçalarının işlevleri, çalışmaları ve arıza bilgisi ve sistemlerin kontrolü becerisi kazandırmak amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; gaz türbinli motorların temel kavramları ve prensipleri, termodinamik yasalar , motor performansı , uçak motor kısımları ,motor girişi (inlet), kompresörler, yanma odaları ve çeşitleri ,yağlayıcılar ve yağlama sistemi , yakıt sistemi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gaz türbinli motorların temel kavramlarını tanımlar |
Gaz türbinli motor parçalarının işlevlerini açıklar |
Gaz türbinli motorlarının sistemlerinin çalışmasını açıklar |
Gaz türbinli motorlarının sistemlerindeki arızaları analiz eder |
Gaz türbinli motorları parçalarının takma ve sökme işlemlerini entegre eder |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.1 Temel Esaslar | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.2 Motor Performansı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Literatür taraması Video izleme | 15.2 Motor Performansı 15.3 Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Literatür taraması Video izleme | 15.3 Giriş (inlet, Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri) | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, atölyede uygulama yapma | 15.4 Kompresörler Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.5 Yanma Kısmı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Literatür taraması | 15.6 Türbin Bölümü Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | 15.7 Egzos Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.8 Yataklar ve Contalar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Atölyede uygulama yapma | 15.9 Yağlayıcılar ve Yakıtlar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.10 Yağlama Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Atölyede uygulama yapma | 15.11 Yakıt Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Atölyede uygulama yapma | 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEK OKULU BASIM YAYIN TEKNOLOJİLERİ GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR MODÜL KİTABI 2018 |
ICAT, Modul 15, Gas Turbine Engine, Barry College, 2004-2005 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
5 | |||||
2 |
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
|
4 | |||||
3 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
|
5 | |||||
4 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
|
5 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
|
5 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
3 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
5 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
2 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
5 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 6 | 60 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 5 | 50 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 5 | 10 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 6 | 60 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 6 | 5 | 30 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 80 | 0 | 403 |
Total Workload of the Course Unit | 403 | ||
Workload (h) / 25.5 | 15,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 16,0 |