Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY229 | OLD ANATOLIAN ARCHITECTURE | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, tarihöncesi dönemlerde mağara ve kaya sığınaklarından yerleşik yaşama geçişi, ilk yerleşim birimleri ve bu yerleşim birimlerinde yapım tekniklerini ve kullanılan malzemeleri tanımaktır. Tarihöncesi dönemlerin gelişimi, her döneme özgü nitelikler ve bu niteliklerin mimariye yansımaları, o dönemlere tarihlenen yerleşme yerleri üzerinden açıklanarak öğrencilerin tarihöncesi mimarinin gelişimini kavramaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Tarihöncesi dönemlerden başlayarak Demir Çağı dönemi sonuna kadar Anadolu mimarisinin gelişiminin arkeolojik kazı verileri üzerinden incelenmesidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsanın ilk ortaya çıktığı dönemlerden itibaren Anadolu'nun kronolojik sürecini ve farklı dönem özelliklerini tanımlar. |
Doğal şartların mimariye etkisini açıklar. |
Anadolu’da Paleolitik Dönem barınmanın nasıl olduğunu açıklar |
Anadolu Neolitik Dönem kültürlerini ve mimarisinin özelliklerini örneklerle açıklar. |
Anadolu Kalkolitik Dönem kültürlerini ve mimarisinin özelliklerini örneklerle açıklar. |
Anadolu Tunç Çağ Dönem kültürlerini ve mimarisinin özelliklerini örneklerle açıklar. |
Hitit uygarlığını ve mimari özelliklerini tanımlar. |
Anadolu'da Demir Çağ uygarlıklarından Urartu, Geç Hitit ve Frig kültürlerini ve mimarisini tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Derse giriş, mimarlığın tanımı, Anadolu kronolojisi, barınağın tanımı. | Sözlü anlatım |
2 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Mimariyi etkileyen faktörler. Anadolu'da Paleolitik ve Mezolitik dönem kültürü ve barınakları. | Sözlü anlatım |
3 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Neolitiğin başlangıcı: Çanak Çömleksiz Neolitik dönem mimarisi örnekleri. | Sözlü anlatım |
4 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Çanak Çömlekli Neolitik dönem mimarisi örnekleri: Doğu ve Güneydoğu Anadolu. | Sözlü anlatım |
5 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Çanak Çömlekli Neolitik dönem mimarisi örnekleri: Orta ve Batı Anadolu. | Sözlü anlatım |
6 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Kalkolitik Dönem mimarisi örnekleri. | Sözlü anlatım |
7 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da İlk Tunç Çağ mimarisi: Güneydoğu ve Doğu Anadolu Bölgesi | Sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da İlk Tunç Çağ mimarisi: Orta ve Batı Anadolu Bölgesi | Sözlü anlatım |
10 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Orta Tunç Çağ Mimarisi: Hitit mimarlığı. | Sözlü anlatım |
11 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Anadolu'da Orta Tunç Çağ Mimarisi: Diğer bölgeler. | Sözlü anlatım |
12 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Geç Hitit Dönemi mimarisi. | Sözlü anlatım |
13 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Demirçağ Urartu mimarlığı. | Sözlü anlatım |
14 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Frig mimarlığı. | Sözlü anlatım |
15 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirilmesi | Sözlü anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Karul, N. (2012). Arkeoatlas. İstanbul: Doğan Kitap. |
Akdeniz, G. (2016). Tarihönesi ve İlk Çağ Mimarlığı. İstanbul: İdeal Yayınları. |
Mutlu, B. (2016). Mimarlık Tarihi Ders Notları I, İstanbul: Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi Yayınları. |
Seton, L., Müller H. W. ve Martin R. (2004). Ancient Architecture. ABD: Electra. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
0 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
0 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
1 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
0 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
0 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
3 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
1 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 71 | 0 | 155 |
Total Workload of the Course Unit | 155 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |