Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY429 | DISSERTATION I | 7 | 2 | 1 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; tarihi yapılarda rölöve, restitüsyon, restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili temel bilgilerin edinilmesi, tarihi yapıların malzeme ve yapım teknikleri açısından incelenmesi, rölöve tekniklerinin öğrenilmesi, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenlerin incelenmesi, eserlerin mimarlık tarihi, yapım tekniği ve yapılan onarımlar açısından incelenmesi, bilimsel verilere dayalı restitüsyon uygulamalarının yapılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; tarihi yapıların mimarlık tarihi, yapım tekniği ve yapılan onarımlar açısından incelenerek restitüsyon uygulama ve analizlerinin hazırlanmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mimari rölöve, restitüsyon ve restorasyon kavramlarını tanımlar. |
Eserlerin krokilerini çıkarıp kazandıkları ölçme bilgisi ile tespit yapar. |
Yapıyı yeterince tanımlayan genel ve detay fotoğraflar çekebilir ve bilimsel ifadelerde tanım yapar. |
Mimari rölöve, restitüsyon uygulamaları yapar. |
Rölöve ve restitüsyon uygulamalarını analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtımı | Sözel ve Görsel Anlatım |
2 | Kitap Okuma | Mimari rölöve ve diğer kavramların tanımlanması uygulama konularının açıklanması. | Sözel ve Görsel Anlatım |
3 | Ödev Hazırlığı | Bölge koruma kuruluna sunulması için gerekli dökümanlar ve dosyalama yönteminin anlatılması. | Uygulama |
4 | Ödev Hazırlığı | Rölöve yöntemlerinin anlatılması, hazırlık aşamaları ile seçilen eski eser yapının alan çalışması rölövesinin hazırlanması. | Uygulama |
5 | Ödev Hazırlığı | Seçilen eski eserlerin yerinde incelemesi ve alan çalışmaları. | Uygulama |
6 | Ödev Hazırlığı | Rölöve uygulaması yapılan eserin hasar tesbitlerinin yapılarak analiz paftalarının ve raporlarının hazırlanması | Uygulama |
7 | Ödev Hazırlığı | Rölöve raporunun hazırlanması ve değerlendirilmesi. | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ödev Hazırlığı | Eski eserin araştırılarak ve ulaşılacak dokümanlarla restitüsyonunun hazırlanması | Uygulama |
10 | Ödev Hazırlığı | Restitüsyon uygulaması yapılan eserin onarım tesbitlerinin yapılarak analiz paftalarının ve raporlarının hazırlanması. | Uygulama |
11 | Ödev Hazırlığı | Restitüsyon raporunun hazırlanması ve değerlendirilmesi. | Uygulama |
12 | Ödev Hazırlığı | Rölövesi ve restitüsyonu hazırlanan eski eserin analizleri ve hasar tesbitlerine göre çağdaş koruma teknik ve yöntemleri doğrultusunda restorasyon projesinin hazırlanması. | Uygulama |
13 | Ödev Hazırlığı | Mevcut işlevin, geleneksel malzeme ve yapı elemanlarının korunması, yeni eklerin ve çağdaş malzemelerin kullanım yöntemlerinin proje üzerinde gösterilmesi. | Uygulama |
14 | Ödev Hazırlığı | Yeniden işlev verilmesi gerektiğinde yapının yasal, bilimsel ve teknik açıdan değerlendirilmesi. | Uygulama |
15 | - | Dersin genel tekrarı. | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Teaching Conservation/Restoration of the Architectural Heritage Goals, Contents and Methods. (2018). Erişim Adresi: http://www.eaae.be/wp-content/uploads/2017/04/38_teaching-conservation-restoration-in-architectural-heritage.pdf |
Altı, M., Açıkel, H. ve Açıkel, A. (2013). Yapı İşletmesi ve Şantiye Yönetimi. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları. |
Tword A. C. & Rees J. G. (2004). Civil Engineering Project Management. London: Butterworth-Heinemann. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
4 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
2 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
5 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
3 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
4 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
3 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
3 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 74 | 0 | 208 |
Total Workload of the Course Unit | 208 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |