Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY122 | TECHNICAL DRAWING II | 2 | 5 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, teknik resim kurallarına uygun olarak tek ve çift kaçışlı perspektifi öğretmek, mimari elemanların çizimlerini ve örnek uygulamalar yaptırarak el becerilerini geliştirmektir. Ayrıca, teknik resimde kullanılan rapidograf, aydınger, asetat gibi malzemelerin nasıl kullanılması gerektiğini uygulamalar yaptırarak öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; mimari teknik resmin esasları, çizim ölçekleri, perspektif çeşitleri, mimari plan, kesit ve görünüm ilişkileri konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tek ve çift kaçişlı perspektiflerin çizim kurallarını uygular. |
Mimari planları etüt eder. |
Rapidograf kalemleri ile çizim yapar. |
Mimari plan ve kesit çiziminin esaslarını bilirler ve örnek çizim yapar. |
Mimari çizimlerde kullanılan standart sembolleri ve legandları açıklar. |
Restorasyon ve Konservasyon alanında gerektiğinde teknik resim yapar. |
Plan, kesit ve görünüm uygulamaları yaparak teknik resim alanında uygulama yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Derse giriş, ders içeriğinin tanıtılması. Teknik resmin tarihçesi. | Sözlü anlatım |
2 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Tek kaçışlı perspektif uygulamaları (ev,oda, mutfak). | Sözlü anlatım |
3 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Çift kaçışlı perspektif ve uygulamaları. | Sözlü anlatım ve uygulama |
4 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Rapido kalemi tanıma ve alıştırma çizimleri. | Sözlü anlatım ve uygulama |
5 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Ölçü esasları, ölçü oranları. | Sözlü anlatım ve uygulama |
6 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Eşyanın görünümü için ölçü olarak göz. | Sözlü anlatım ve uygulama |
7 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Yapı çizimlerine dair semboller | Sözlü anlatım ve uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirilmesi. | Sözlü anlatım ve uygulama |
10 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | 1:20 ölçekli plan ve kesit çizimi. | Sözlü anlatım ve uygulama |
11 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | 1:100 ölçekli plan ve kesit çizimi. | Sözlü anlatım ve uygulama |
12 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Perspektif çeşitleri ve örnekleri. | Sözlü anlatım ve uygulama |
13 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Perspektif çizim uygulamaları. | Sözlü anlatım ve uygulama |
14 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Semboller ve lejandlar. | Sözlü anlatım ve uygulama |
15 | Konu ile ilgili kaynakça hazırlanması | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirilmesi. | Sözlü anlatım ve uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Şahinler O. (2016). Fehmi Kızıl: Mimarlıkta Teknik Resim. İstanbul: Yem Yayınları. |
Metzger P. (2012). Perspektif Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. |
Ching, F.D.K. (2010). Mimarlıkta ve Sanatta Yaratıcı bir Süreç: Çizim. İstanbul: YEM Yayınları. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
1 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
4 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
4 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
4 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
2 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
3 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 3 | 30 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |