TR EN

CONCEPTS AND TERMINOLOGY OF CONSERVATION - RESTORATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY124 CONCEPTS AND TERMINOLOGY OF CONSERVATION - RESTORATION 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, koruma ve onarımla ilgili kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimini takip etmek, ulusal ve uluslararası mevzuatı öğrenmek ve çağdaş koruma ve onarım uygulamalarını kavramaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; tarihsel süreç içinde eski eser, anıt, kültür varlığı kavramlarının gelişiminin incelenmesi, ulusal ve uluslararası mevzuatın tarihsel gelişimin incelenmesi ve koruma ve onarımla ilgili ülkemizdeki kurum ve mevzuatın irdelenmesinden oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Koruma ve onarımla ilgili kavramların dünyada ve Türkiye'de gelişimini tanımlar.
Ulusal ve uluslararası mevzuatın gelişimini açıklar.
Bu kavramlarla ilgili çağdaş yaklaşımları yorumlar.
Eski koruma ve onarım yöntemleri ile çağdaş koruma ve onarım yöntemlerini karşılaştırıp açıklar.
Koruma ve onarımla ilgili belli başlı uluslararası metinleri sıralar.
Koruma ve onarımla ilgili uluslararası kurumları ve bunların görevlerini tanımlar.
Osmanlı döneminde eski eserlerle ilgili gelişmeleri özetler.
Cumhuriyet döneminde koruma ve onarımla ilgili yapılan düzenlemeleri özetler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Dersin içeriği, amacı, koruma, onarım ve kültür varlığı kavramlarına giriş. Sözlü anlatım
2 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Eski eserlere ilginin ilk örnekleri. Yunan ve Roma'da eski eserlere bakış. Sözlü anlatım
3 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Rönesans ve eski uygarlıkların eserlerine ilginin gelişmesi. Sözlü anlatım
4 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Fransız Devrimi ve Sanayi devriminin eski eserlere bakışa etkileri Sözlü anlatım
5 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması 2. Dünya Savaşı ve sonrası: Venedik Tüzüğü’nün irdelenmesi. Sözlü anlatım
6 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Koruma ve Onarımla ilgili uluslararası kurumların ortaya çıkışı. Sözlü anlatım
7 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Koruma ve Onarımla ilgili Uluslaralarası mevzuat Sözlü anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Ders Tekrarı Sözlü anlatım
10 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Geçmişten günümüze koruma ve onarımla ilgili kavramların karşılaştırılması. Sözlü anlatım
11 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Türkiye'de koruma ve onarımın geçmişi. Osmanlı dönemi. İlk nizamnameler. Sözlü anlatım
12 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Cumhuriyet'in kurulmasıyla gelişen ortam. Sözlü anlatım
13 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze koruma ve onarımla ilgili gelişmeler ve uygulama örnekleri. Sözlü anlatım
14 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Günümüzde Türkiye'de koruma ve onarımla ilgili kurumlar ve mevzuat. Sözlü anlatım
15 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Ders Tekrarı Sözlü anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ahunbay, Z. (1999). Tarihi Çevre ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları.
Madran E. ve Özgönül, N. (2011). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. İstanbul: Mimarlar Odası Yayınları.
Zakar L. ve Eyüpgiller K. (2018). Mimari Restorasyon- Koruma Teknik ve Yöntemleri. İstanbul: YEM Yayınları.
Michael, F. (2008). Understanding Historic Building Conservation. New Jersey: Blacwell Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
3
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
3
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
2
2
Prepare restoration and restitution projects.
3
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
2
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
2
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
5
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
2
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
2
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
3
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 14 3 42
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 184
Total Workload of the Course Unit 184
Workload (h) / 25.5 7,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0