Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHT122 |
SOCIAL ISSUES |
2 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencinin sorun bakış açısını ve sosyal sorunlara ilişkin temel kavramları, kuramsal yaklaşımları, Dünya’da ve Türkiye’deki çeşitli sosyal sorunları öğrenmesi ve çözüm ile ilgili önerileri geliştirmesi hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; sosyal sorunların tanımlanması, anlamlandırılması, sosyal sorunların tarihçesi, sosyal sorunların çeşitleri ve çözümleri dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kadına, çocuğa ve yaşlılara yönelik şiddet ve istismar türlerini öğrenerek sorunlara ilişkin çözüm yollarını açıklar |
Ortaya çıkan yerel çevre sorunlarının neler olduğunu bilerek, bu sorunların küresel çevre sorunu olduğunu açıklar |
Toplumsal yapıyı etkileyen ve sosyal sorunlara yol açabilecek olası etmenleri analiz eder |
Sosyal sorun tanımlarını ve kuramsal yaklaşımları kullanarak sosyal sorunların önlenmesine ilişkin çözüm yollarını planlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Sosyal sorun nedir? Sosyal sorun bakış açısının tartışılması |
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 |
"Modern Zamanlar" filminin izlenmesi |
Sosyal sorunlar ve tarihsel gelişimi: Sanayi Devrimi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Taraması |
Küreselleşme, Yeni Dünya Düzeni ve Küresel Eşitsizlik |
Anlatım Soru-Cevap , Tartışma |
4 |
Literatür Taraması |
Yoksulluk |
Anlatım Soru-Cevap , Tartışma |
5 |
Tüik verilerinin 2017 verilerinin incelenmesi |
İşsizlik |
Anlatım Soru-Cevap , Tartışma |
6 |
http://www.goc.gov.tr/ sayfasının incelenmesi |
Göç |
Anlatım Soru-Cevap , Tartışma |
7 |
Gazetelerden bir tane şiddet haberi bulunarak değerlendirme yapılması |
Şiddet ve Türleri |
Anlatım Soru-Cevap , Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Evrensel Bildirgenin Okunması |
İnsan Hakları ve İhlalleri |
Anlatım Soru-Cevap |
10 |
Önceki dersin notları |
Ayrımcılık-Irkçılık |
Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Önceki dersin notları |
Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği |
Anlatım, Tatışma Soru Cevap, Örnek Olay |
12 |
Literatür taraması |
Yaşlılık |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Literatür taraması |
Engellilik |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Çernobil Çevre felaketinin incelenmesi |
Çevre Sorunları |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Bireysel Çalışma |
Genel Tekrar |
Geribildirim ve Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Adak, N. (2009). Sosyal Problemler Sosyolojisi:Dünyadan ve Türkiye'den Örnekler. İstanbul: Siyasal Kitabevi. |
Kaya, İ. (2014). Sosyal Sorunlar Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
5 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
179 |
|
Total Workload of the Course Unit |
179 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|