Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHT218 | HUMAN RIGHTS AND SOCIAL SERVICE | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı insan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurmak ve Sosyal hizmetin bir insan hakları mesleği olduğu temellendirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında sosyal hizmetin birey ve topluma ilişkin temel felsefi değerleri gereği insanın değeri ve onuru ile sosyal adalete dayalı bir toplum düşüncesini ön plana alınmasına yönelik olarak, insan hakları kavramı, tarihsel gelişimi, beyannameler ve hak sınıflandırılması kapsamında ele alınacak olup, insan haklarının ulusal ve bölgesel düzleme geçişi ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan haklarının felsefi ve antropolojik temelini yorumlar |
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşımı insan hakları ile ilişkilendirir. |
Sosyal Hizmetin bir insan hakları mesleği olduğunu özümseyerek meslek hayatında insan haklarını uygulamalarda kullanır |
İnsanca yaşam koşullarına ilişkin örnekler sunar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Tanışma | Tanışma Ve Dersin Tanıtılması | Anlatım / Tartışma |
2 | Evrensel Bildirgenin Okunması | İnsan Hakları Kavramı, Tanımı, İçeriği ve Felsefi Temeli. | Beyin Fırtınası/ Soru -Cevap |
3 | Önceki ders notları ve referanslar | Tarihsel Süreçte İnsan Haklarının Gelişimi I: Antik Yunan’dan Aydınlanmaya İnsan Haklarının Tarihsel Serüveni | Anlatım / Tartışma/ Soru-Cevap |
4 | Önceki ders notları ve referanslar | Tarihsel Süreçte İnsan Haklarının Gelişimi II: Modern İnsan Hakları Öğretisi | Anlatım / Tartışma |
5 | Önceki ders notları ve referanslar | İnsan Haklarının Sınıflandırılması | Anlatım / Tartışma/ Soru-Cevap |
6 | Literatürün okunması | İnsan Haklarının Uluslararası Düzleme Geçişi | Anlatım / Tartışma |
7 | Önceki ders notları | İnsan Haklarının Bölgesel Düzlemde Kurumsallaşması | Anlatım- Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | AİHS 'nin ilgili maddesini okuma | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye | Anlatım / Tartışma |
10 | Literatür taraması | İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet: Ayrımcılık yasağı ve insan hakları, sosyal haklar ve sosyal hizmet | Anlatım / Tartışma/ Örnek Olay |
11 | İlgili makalenin okunması | İnsan Hakları ve Eğitim | Soru Cevap, Anlatım Tartışma |
12 | Kültürel Rölativizm kavramının hatırlanması | Yerel- Evrensel Geriliminde İnsan Hakları (Kültürel Rölativizm Ve İnsan Hakları) | Beyin Fırtınası / Örnek Olay |
13 | İnsani Gelişim Raporunun Okunması (2017) | Yoksulluk ve İnsan Hakları, Hakların Sınırları | Anlatım / Tartışma |
14 | Literatürün okunması | İnsan Hakları Kültürünün Yaratılması | Soru-Cevap/ Tartışma/ Beyin Fırtınası |
15 | Bireysel Tekrar | İnsan Haklarının Uygulamada İşlevselliği, Pratikte Var Olan Sorunlar, Çözüm Önerileri ve Genel Tekrar | Anlatım / Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çotuksöken, B. (2010). İnsan Hakları ve Felsefe. İstanbul: Papatya Yayıncılık. |
Donelly J. (1989). Teoride ve Uygulamada İnsan Hakları. Ankara: Yetkin Yayınları. |
Durul F. (2008). Küreselleşme ve İnsan Hakları. İstanbul: Toroslu Yayıncılık. |
Karaosmanoğlu F. (2011) .İnsan Hakları. Ankara: Seçkin Yayınları. |
Kuçuradi İ. (2007). Felsefe ve İnsan Hakları- Dünya Problemleri Karşısında Felsefe. Ankara: TFK. |
Kuçuradi İ, (2004). Felsefe ve İnsan Hakları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi. |
Uygun O. (2000). İnsan Hakları Kuramı. Ankara: YKY. |
Ife, J. “İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet”, Nika yay. Ankara, 2017. |
Taşgın, N.Ş. “Yoksulluk, İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler”, Nika yay. 2017. |
Karataş, K. “Değişen Türkiye’de İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler”, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi Yayınları, Yayın No:006, Kitap No: 3512, Ankara, 2002. |
Dinç, G. “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine Göre Çevre ve İnsan”, Türkiye Barolar Birliği yay. 2008. |
Bachmann, M.L. & Nascimento, A. “İnsan Hakları, İnsan Haysiyeti ve Kozmopolit İdealler”, Çev: Akın Emre Pilgir, Koç Üni.Yay. 2016. |
Kuçuradi, İ. “İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları”, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2007. |
Benedek, W. “İnsan Haklarını Anlamak. İnsan Hakları Eğitimi El Kitabı”, 3.Baskı, Avrupa İnsan Hakları ve Demokrasi için Eğitim ve Araştırma Merkezi (ETC), Graz, 2006. |
Yeşilçayır, C. “İnsan Hakları Felsefesi”, Çizgi yay. Eylül 2019. |
Tepe, H. "İnsan Hakları Felsefesi", BilgeSu yay. 2018. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
0 | |||||
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
1 | |||||
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
4 | |||||
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
1 | |||||
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
2 | |||||
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
4 | |||||
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
1 | |||||
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
1 | |||||
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |