Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHT211 |
HUMAN BEHAVIOUR AND SOCIAL ENVIRONMENT I |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öncelikle insanı (bireyin kendisini) ve davranışını tanımlatabilmektir. Sonrasında davranış kuramlarından hareketle insan davranışlarının nedenlerini (nörobiyolojik, kalıtım ve sosyal çevre etkilerini) genel çerçevede değerlendirebilmek, insanın sosyal çevre ile olan etkileşimlerindeki davranışlarını inceleyerek öğrencinin öğrendikleri ile insanı, davranışı ve çevre ile etkileşim süreçlerini yeniden yorumlayabilmesine katkıda bulunabilmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; İnsan kimdir, davranış nedir, davranışın hiyerarşisi, sosyal çevre, davranış ve kişilik gelişiminde sosyal çevre ve gelişim dönemleri bulunmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsanı çok boyutlu olarak betimler |
Gelişim ve Kişilik kuramlarının bireyin davranışlarına etkisini yorumlar |
İnsanın sosyal çevre ile etkileşimlerini genel boyutları ile açıklar |
Gelişim dönemlerini ve bu dönemlerin görevlerini tanımlar. |
Gelişim dönemlerine ilişkin bilgilerini sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin Genel Tanıtımı ve İnsan Üzerine Düşünme.... |
Soru-Cevap/ Tartışma |
2 |
Kalıtım, Çevre, Davranış kavramlarının tanımları üzerine araştırma yapmak. |
İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, Gelişimde Kalıtım ve Çevrenin Etkisi |
Anlatma, Soru-Cevap |
3 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Toplumsallaşma Sürecinde Birey ve Toplumsallaşma Kuramları |
Anlatma, tartışma |
4 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Çevre ve Davranış |
Anlatma, tartışma |
5 |
Önceki ders notları ve referanslar |
İnsan Davranışları ve Sosyal Çevreye Kuramsal Yaklaşım: Ekosistem Kuramı / Sistem Kuramı |
Anlatma, tartışma |
6 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Gelişimde temel kuramlar |
Anlatma, tartışma |
7 |
Gazetelerden bir tane şiddet haberi bulunarak değerlendirme yapılması |
Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylar |
Anlatma, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Evrensel Bildirgenin Okunması |
Bilişsel, Dil ve Ahlak Gelişimi |
Anlatma, tartışma |
10 |
Literatür taraması |
Bebeklik Döneminde Gelişim (Biyolojik-Psikolojik-Sosyal) |
Anlatma, tartışma |
11 |
Literatür taraması |
Çocukluk Dönemi |
Anlatma, tartışma |
12 |
Literatür taraması |
Çocukluk Tarihi |
Anlatma, tartışma |
13 |
Literatür taraması |
Ergenlik Döneminde Gelişim (Biyolojik-Psikolojik-Sosyal) |
Anlatma, tartışma |
14 |
Literatür taraması |
Toplumsal Cinsiyet ve Dışa Vurumu |
Anlatma, tartışma |
15 |
Bireysel Çalışma |
Genel Değerlendirme ve Tekrar |
Anlatma, tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Zastrow, C. ve Kirst A. K. (2016). İnsan Davranışları ve Sosyal Çevre. Ankara: Nika Yayınları. |
Tolan, B. İ. ve Batmaz G. (1991). Sosyal Psikoloji. Ankara: Adım Yayıncılık. |
Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Santrock, J. W. (2011). Yüksel, G. (Çev. Ed.) Yaşam Boyu Gelişim-Life Span Development. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Berk, L. (2014). Işıkoğlu Erdoğan N. (Çev. Ed.) Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Gander, M. ve Harry W. G. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir. 1 .Ankara: İmge Kitabevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|