Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
IBY212 |
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin insan kaynakları yönetimine ilişkin temel kavramları tanıyıp insan kaynaklarının etkin kullanımının önemini kavraması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders; İşletmelerin İnsan Kaynakları birimlerinde İş tanımı ve analizleri, iş değerlemesi, İşgören bulma seçme ve ölçme teknikleri, mülakat teknikleri, performans değerlendirme sistemi ve ücret yönetimi, endüstriyel ilişkiler, bilgi teknolojilerini IK sürecine entegre edilebilmesi ile ilgili detaylı bilgi ve çalışmaların yapılmasını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsan Kaynakları alanındaki genel kavramları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlar. |
İnsan Kaynakları Yönetimi ile Personel Yönetimi arasındaki farkları ayırt eder. |
4857 sayılı İş Kanunu mevzuatını yorumlar. |
İnsan Kaynakları Yönetimi’nin temel faaliyet alanlarını açıklar. |
İnsan Kaynakları uygulamalarını teknoloji ve inovasyon ile ilişkilendirir. |
Performans yönetimi sisteminin nasıl oluştuğunu tanımlar. |
İnsan kaynakları yönetiminin konularını özetler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
İnsan Kaynakları Yönetimi kavramsal tanımı ve önemi |
Anlatım |
2 |
Literatür Taraması |
İnsan Kaynakları Planlaması |
Anlatım |
3 |
Literatür Taraması |
İş Analizi ve İş değerlemesi, İş tanımları |
Anlatım |
4 |
Literatür Taraması |
İşgören Bulma ve Seçme |
Anlatım |
5 |
Literatür Taraması |
Eğitim ve Geliştirme |
Anlatım |
6 |
Literatür Taraması |
Kariyer Yönetimi |
Anlatım |
7 |
Literatür Taraması |
Performans Yönetimi |
Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Performans Değerlendirme Sistemi |
Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 |
Literatür Taraması |
Ücret Yönetimi |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Taraması |
İş Kanunu |
Anlatım |
12 |
Literatür Taraması |
İşçi sağlığı ve güvenliği |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Taraması |
Endüstri ilişkileri |
Anlatım |
14 |
Literatür Taraması |
Özlük işleri |
Anlatım |
15 |
Literatür Taraması |
Toplam kalite yönetimi |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Uyargil, C. vd. (2010). İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınevi İstanbul. |
Sabuncuoğlu, Z. (2012). İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınevi, İstanbul. |
Zeuch, M. (2016). Handbook of Human Resources Management, Springer reference, Berlin. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain current information about the field with information and communication theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the programming languages for the functioning of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Conducts projects related with his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
5 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
6 |
42 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
155 |
|
Total Workload of the Course Unit |
155 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|