TR EN

SERVICE TECHNIQUES AND PROFESSIONAL ETIQUETTE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GAS223 SERVICE TECHNIQUES AND PROFESSIONAL ETIQUETTE 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi REHAB AHMED MOHAMED ELGAMIL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencileri temel servis prensipleri hakkında donanımlı hale getirerek klasik ve modern usüllerde servis yapma yeterliklerini geliştirmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği konukları karşılama ve eşlik etme, menü kartı takdim etme, sipariş alma, hesap takdim etme, farklı usül ve konseptlerde servis becerisi geliştirmektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler servis türleri arasındaki farkları ayırt eder.
Görgü kurallarının tanımını yapar.
İletişim ile beden dilinin ilişkisini açıklar.
Sofra protokol kurallarını sıralar.
Servis esnasında yaşanabilecek beklenmeyen olaylar karşısında eyleme geçer.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Derse giriş, amaç ve içerik, Yiyecek ve İçecek İşletmelerinin Sınıflandırılması, Servis Tekniklerinin Belirlenmesi Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
2 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis ve Misafirperverlik, Hizmetçi/Sunucu, İşin Nitelikleri, Restoran Organizasyonunda Rolü Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
3 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Dünya servisleri Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
4 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis Çeşitleri ve Tablo Ayarları, Fransızca Servis, Rusça Servis, İngilizce Servis Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
5 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis Çeşitleri ve Masa Ayarları, Amerikan Servis, Banket Servisi, Aile Tarzı Servis Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
6 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis Çeşitleri ve Masa Ayarları, Büfeler, Salata Barları, İstiridye Barları ve Tatlı Sofraları Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
7 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Genel tekrar Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis Hazırlığı, Yemek Odası Hazırlığı, Menünün İncelenmesi Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
10 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servise Başlama, Konukları Yerleştirme ve Yaklaşma, Uygun Konuşma Konuları, Yemek Zamanı Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
11 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Servis Sırasında, Servis Masaları ve Kabinler, Servis Sırasında Verimlilik, Olağandışı Durumların üstesinden gelme Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
12 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Özel Günler, Bayramlar, Resepsiyonlar için Protokol Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
13 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Güvenlik, Sanitasyon ve Acil Durum Prosedürleri Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
14 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Bar, Alkollü İçecek Servis Teknikleri Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
15 Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma Genel tekrar Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Alptekin, S., (2009). Yiyecek-İçecek İşletmelerinde Servis Teknikleri ve Uygulamaları, Detay, Ankara.
Dahmer, S.J., Wahl K.W. (2008). Restaurant Service Basics. Wiley.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
3
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
3
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
4
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
4
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
5
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They calculate costs in the food and beverage field.
4
2
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
3
3
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
4
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
4
2
They organize activities related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
4
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
4
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0