TR EN

INTRODUCTION TO MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY112 INTRODUCTION TO MARKETING 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin pazarlama kavramını ve pazarlama sürecini anlaması, pazarlama fırsat ve stratejilerinin geliştirilmesini öğrenmesi; pazarlama yönetim sürecinde pazarlama bileşenlerinin (Mal, fiyat, dağıtım, tutundurma, konumlandırma) nasıl yönetileceğini öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Pazarlamanın tanımı, çevresi, pazarlamanın rolü ve önemi, endüstriyel pazarlar, uluslararası pazarlar, tüketici pazarları ve tüketici satın alma davranışı, endüstriyel pazarlar ve endüstriyel satın alma davranışı, bölümlendirme, hedefleme ve konumlandırma: doğru müşterilerle doğru ilişkiler oluşturma, pazar ve pazarlama araştırması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler pazarlamanın temel işlevlerini uygular.
Öğrenci pazarlama faaliyetlerini planlar.
Öğrenciler firmaların ihtiyaçlarını karşılamak için pazarlama çözümleri üretir.
Öğrenciler pazarlama alanında işletme yönetimi çözümlerini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazarlamanın tanımı, kapsamı, özellikleri, mal ve malla ilgili kavramlar Anlatım Tartışma
2 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazarlama yönetimi; pazarlama yönetimi ile ilgili kavramlar, pazarlamanın çevre koşulları; özel çevre koşulları(işletme içi koşullar, işletme dışı koşullar); genel çevre koşulları Anlatım Tartışma
3 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazar kavramı ve türleri; pazar nasıl belirlenir; pazarda satın alma davranışları; tüketicinin satın alma davranışlarını etkileyen faktörler Anlatım Tartışma
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Satın alma karar verme süreci; çeşitli pazarlarda satın alma davranışları; uluslararası pazarlarda satın alma davranışları Anlatım Tartışma
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Hedef pazar seçimi; tüketiciler pazarının bölümlenmesi; üreticiler, aracılar ve kurumlar pazarı Anlatım Tartışma
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Pazarlama bilgi sisteminin yönetimi Anlatım Tartışma
7 Sunumları inceleme, Literatür tarama Bölümlendirme, hedefleme ve konumlandırma: doğru müşterilerle doğru ilişkiler oluşturmak Anlatım Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazarlama yönetiminde karar süreci; ürün karmasıyla ilgili kararlar; üründe değişiklik yapmak, ürünü ürün karmasından çıkarma kararı, yeni ürün geliştirmek. Anlatım Tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dağıtım; dağıtım kanalı kavramı; dağıtım kanalı çeşitleri; dağıtım kanalında aracılar; dağıtım kararları Anlatım Tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Fiyat; fiyatlama yöntemleri ve süreçleri; fiyat farklılaştırılması Anlatım Tartışma
12 Sunumları inceleme, Literatür tarama Tutundurma çabaları; tutundurmanın artan önemi tutundurma karması Anlatım Tartışma
13 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazarlama örgütlemesi, pazarlama yönetiminde stratejik pazarlama planı süreci Anlatım Tartışma
14 Sunumları inceleme, Literatür tarama Pazarlama Araştırması Anlatım Tartışma
15 Sunumları inceleme, Literatür tarama Genel Tekrar Anlatım Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mucuk, İ. (2006). Pazarlama İlkeleri. Türkmen Kitabevi, İstanbul.
Karafakioğlu, M. (2005). Pazarlama İlkeleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
Kotler, P. (2017). A’dan Z’ye Pazarlama, Mediacat Yayıncılık, İstanbul.
Kotler, P. ,Armstrong G. ( 2012). Principles of Marketing, Pearson - PRENTİCE HALL, New Jersey.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
2
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
1
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
2
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
3
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
5
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
3
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
2
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
5
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0