TR EN

INTERCULTURAL COMMUNİCATİON PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY420 INTERCULTURAL COMMUNİCATİON 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ENGİNCAN YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencileri, yerel veya uluslararası anlamda farklı kültürel geçmişe sahip kişiler arasındaki iletişime dair temel kavramlar ve mevcut kuramlar hakkında bilgilendirmek amaçlanmaktadır. Ders kapsamında öğrenciler, kültürel davranışları, iletişim engellerini, kültürel uyum süreçlerini, kültürlerarası iletişim yeterliğini ve örgütsel davranış, yönetim ve liderlik içindeki kültürel farklılıkları anlayabileceklerdir.
Contents of the Course Unit: Ders içeriği; Kültür ve iletişim arasındaki ilişki, kültürel farklılaşma ve global dünyada bireyler ve örgütler için kültürlerarası iletişimin önemi konuları ele alınmaktadır. Kültürel engeller, önyargı, stereotip konularında tartışmalar yapılacaktır. Ayrıca öğrencilerden ders konuları dahilinde bir makale yazmaları ve dönem sonunda sınıfta sunmaları istenecektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler kültürlerarası iletişimin temel kavramlarını tanımlar.
Öğrenciler kültürlerarası iletişimin tarihsel gelişimini açıklar.
Öğrenciler kültürlerarası farklılaşma ve örgütsel davranış özelliklerini karşılaştırır.
Öğrenciler kültürlerarası iletişimi etkileyen faktörleri sınıflandırır.
Öğrenciler kültürel uyum yaklaşımlarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tanışma ve Kültür, Toplum ve İletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürün tanımı, işleyişi ve tarihsel gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası iletişimi etkileyen faktörler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası iletişim yeterliliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası çeşitlilik ve psikoloji Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası farklılaşma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası dil kültür bağlantısı ve iletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürlerarası İletişimde enformasyon sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürel boyutlar ve değer yönelimleri yaklaşımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürel İletişimsel eylem kuramı ve kültürlerarasılık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Çalışma Yaşamında kültürlerarasılık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göç, kültür ve küreselleşme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürel miras yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Literatür tarama, Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Küreselleşme, medya ve kültürlerarası iletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mora, N. (2011). Kültürlerarası İletişim Bağlamında İnsana Sair duygular ritüeller. Nobel Yayıncılık, Ankara.
Sarı, E. (2004). Kültürlerarası iletişim'. Folklor edebiyat, 3,CİLT X SAYI 39
Bekiroglu, O. ,Balcı, Ş. (2014). Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 429
Mercan, N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürlerarası farklılıkları yönetme sanatı, AUAd. 2.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
0
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
0
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
0
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
0
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
0
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
1
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
0
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
1
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 5 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 184
Total Workload of the Course Unit 184
Workload (h) / 25.5 7,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0