TR EN

Profile of the Programme(Qualification)

PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Described in terms of theoretical and factual knowledge.

1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
3
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
4
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)

SKILLS

Described in terms of cognitive and practical skills.

1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
2
Apply psychological tests. (Blooms 3)
3
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
4
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)

Learning to Learn

1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)

Communication & Social

1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)

Occupational and/or Vocational

1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)

PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
3
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
4
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
5
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
6
Apply psychological tests. (Blooms 3)
7
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
8
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
9
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
10
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
11
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
12
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
13
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
14
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
15
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
16
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)

KNOWLEDGE

Theoretical, Factual

Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)

SKILLS

Cognitive, Practical

Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)

PERSONAL & OCCUPATIONAL COMPETENCES IN TERMS OF EACH OF THE FOLLOWING GROUPS

Autonomy & Responsibility

Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)

Learning to Learn

Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)

Communication & Social

Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)

Occupational and/or Vocational

Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)