TR EN

GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR VE UYGULAMALARI I COURSE IDENTIFICATION AND APPLICATION INFORMATION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY353 GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR VE UYGULAMALARI I 5 8 7 5

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gaz türbinli motorların temel çalışma prensiplerini açıklar; potansiyel enerji, kinetik enerji, Newton’un hareket yasaları ve Brayton çevrimi arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Motor gücü, kuvvet, iş, enerji, hız ve hızlanma arasındaki ilişkiyi analiz eder; bu kavramların gaz türbinli motorların tasarımındaki ve performansındaki etkilerini belirler.
Turbojet, turbofan, turboshaft ve turbopropellerin yapısal özelliklerini karşılaştırır ve her motor tipinin çalışma prensiplerini inceleyerek, endüstriyel uygulamalardaki farklarını analiz eder.
Gaz türbinli motorların performans parametrelerini tanımlar; brüt thrust, net thrust, konik nozül thrust’ı, thrust dağılımı, özgül yakıt tüketimi (SFC) gibi temel ölçütlerin motor performansına etkisini değerlendirir.
Motor performansının çevresel faktörlerden nasıl etkilendiğini değerlendirir; bypass oranı, motor basınç oranı, gaz akışının sıcaklık, basınç ve hız gibi parametreler üzerindeki etkilerini belirler.
Motor “rating”lerini ve performans sınırlamalarını açıklar; statik thrust, hız-irtifa-sıcaklık ilişkilerinin motor performansı üzerindeki etkilerini inceler.
Kompresör giriş sistemlerinin yapılarını ve işleyişini analiz eder; çeşitli giriş konfigürasyonlarının motor performansına olan etkilerini değerlendirir ve buzdan koruma yöntemlerini tartışır.
Kompresörlerin yapılarını, çalışma prensiplerini ve uygulamalarını inceleyerek, eksenel ve santrifüj tiplerinin farklarını belirler; fan dengeleme yöntemlerinin motor performansına olan etkilerini analiz eder.
Kompresörde meydana gelen stall ve surge olaylarını açıklar; bu olayların sebeplerini ve motor performansı üzerindeki etkilerini analiz eder. Hava akımı kontrol yöntemlerinin (bleed valfler, değişken giriş rehber kanatçıkları, değişken stator kanatçıkları, dönen stator paleleri) etkinliğini değerlendirir.
Yanma kısmının yapısal özelliklerini ve çalışma prensiplerini açıklar; yanma odalarının gaz türbinli motor verimliliği üzerindeki etkilerini belirler.