Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMS101 | INTRODUCTION TO GASTRONOMY | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin gastronomi tanımı ve gastronomi dalının diğer alanlarla etkileşimi hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Gastronominin tanımı, temel kavramları, tarihçesi, mutfak ekipman ve aletleri, mutfak akımları, mutfakta hijyen ve iş akışını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gastronomi ve gastronomi ile ilgili terimleri tanımlar. |
Tarihsel açıdan gastronomiyi ve gastronomik kültürleri tanımlar. |
Temel mutfak ekipman ve aletlerini tanımlar. |
Mutfaktaki temel hijyen prensiplerini açıklar. |
Mutfak akımlarını listeler. |
Mutfaktaki iş akışını bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders planı, işleyişi, öğrenci sorumlulukları aktarılır. Gastronominin temel kuramlarına giriş yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Kitap Okuma | Lezzet fizyolojisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Araştırması | Kültürel lezzet algılarını etkileyen faktörler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Güncel Sektör Araştırması | Çağdaş mutfak akımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Kitap Okuma | Yiyecek-İçecek işletmelerine genel bakış | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve bölümleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve iş organizasyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Mutfak planlamaları ve iş güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kitap Okuma | Mutfak ekipman ve aletleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale Okuma | Gıda satın alma ve depolama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma | Teknik şartname ve tarif okuma/yazma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kitap Okuma | Mutfak içi gıda hijyeni ve yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma | Mutfak hesaplamaları – mutfak içi ölçü cihazları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Araştırma | Gastronomi ve Sosyal Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akbaba, A. ve Çetinkaya, N. (2018). Gastronomi Ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık. |
Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık. |
Pollan, M. (2007). Etobur-Otobur İkilemi, Penguin. |
Brillat-Savarin, J.A. (2012). Lezzetin Fizyolojisi, Oğlak, Ankara. |
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın). |
Orhun, D ve Akıllı, K. (2019). Yedikleriniz Davranışlarınız Olur. Velespit Yayınları. ISBN No: 978-605-82592-8-7 |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
1 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
2 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
1 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |