Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GMS216 |
BAKERY PRODUCTS AND CHOCOLATE ART |
4 |
4 |
2 |
10 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. SERDAR EGELİ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, gıda işletmelerinde kullanılan temel unlu mamüllerin hazırlanması için gerekli uygulamalar da dâhil olmak üzere öğrencilere çeşitli beceriler ve teknikler kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Derste çeşitli hamurlar, ekmekler, yapısında un bulunan tatlılar, yufka ve bu hamurlarla hazırlanan değişik tarifler üzerinde durulur. Dünyanın farklı ülkelerinde üretilen ekmekler, unlu mamüller detaylı reçeteleri ile uygulamalı olarak aktarılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler unlu mamüller reçetelerini tanır. |
Öğrenciler unlu mamüllerin muhafazası ile ilgili karar verir. |
Öğrenciler unlu mamülleri kategorize eder. |
Öğrenciler çikolata ve çikolatalı ürünler üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap okuma |
Tahıl çeşitleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
2 |
Kitap okuma |
Un üretimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
3 |
Kitap okuma |
Unlu mamüller hakkında genel bilgiler, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
4 |
Reçete okuma |
Unlu mamül üretiminde kullanılan temel araç ve gereçler, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
5 |
Kitap okuma |
Unlu mamül üretiminin temel aşamaları, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Muhtelif unlu mamüllerin üretimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Unlu mamüllerin muhafazası, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Sıcak ve soğuk tatlılar, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
10 |
Kitap okuma |
Tatlı türleri ve hazırlanmaları, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
11 |
Kitap okuma |
Tatlı süsleme ve dekorasyonu, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
12 |
Reçete okuma |
Tatlıların sunumu, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
13 |
Reçete okuma |
Çikolata yapımı, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
14 |
Reçete okuma |
Çikolatalı ürünlere şekil verme, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
15 |
Kitap okuma |
Çikolata ve çikolatalı ürünlerin muhafazası, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Atkinson, C. (2009).The Art of Pastry. Lorenz Book. |
Sönmezsoy, C. (2023) Cafe Fernando (4. Baskı), Mundi Kitap |
Zengin, B. Ulema, Ş., & Taş, M. (2023). Pastacılık Temel Metot ve Uygulamaları. PA Paradigma Akademi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
100 |
|
|
TOPLAM |
1 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
5 |
70 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
7 |
49 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
51 |
0 |
255 |
|
Total Workload of the Course Unit |
255 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
10 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
10,0 |
|