TR EN

HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP106 HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT II 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile amaçlanan, öğrencilere Hastane Yönetimi ve Sağlık Organizasyonunu yapısını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Sağlık Kurumları Dersi; Sağlık yönetimi, yönetim fonksiyonları ve sorumlulukları, diğer işletmelerden farklı yönleri,Türkiye’de hastane organizasyonlarının yapısı,yönetimi,özellikleri, Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi, Sağlık kurumlarında Performans, motivasyon hasta tatmini ile ilgili temel bilgiler, kalite konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık ve sağlığı etkileyen faktörler hakkında bilgileri tanımlar.Bilişsel
Sağlık kurumlarında, birinci basamak, İkinci basamak ve üçüncü basamak sağlık hizmetleri kültürünü benimser.Duyuşsal
Sağlık kurumları yönetimi konularını planlar.Psiko-Motor
Sağlık kurumlarında kalite alanında işbirliği yapar.Duyuşsal
Sağlık kurumlarında yönetim kurulu, yönetici, yönetici yardımcıları ve tüm departmanlar hakkında bilgileri benimser.Duyuşsal

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-Görsel kaynaklar Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması. Sağlık kurumları yönetim kurulu, Hastane Organizasyonu Anlatım, Soru-Cevap
2 Araştırma-Ödev Tıbbi Deontoloji Tıbbi Risk Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Türkiye’de Kamu Hastanelerinin Organizasyonu ve Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Araştırma Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Literatür taraması Hemşirelik Hizmetleri ve Tıbbi Sekreterlik Hizmetleri Yönetimi Anlatım,Video Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastane Yöneticiliği, İşlevleri ve Sorumlulukları Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Literatür taraması Hastane Afet Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar Ağız Ve Diş Sağlığı Yönetimi Evde Sağlık Hizmetleri Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Tıbbi Sosyal Hizmet Genel Destek Hizmetleri Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
11 Araştırma-Ödev Sağlık kurumlarında iletişim Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık kurumlarında motivasyon Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev İlaç Güvenliği İlaç Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Literatür taraması Türkiye’de Özel Sağlık Sektörü Sağlık Kuruluşları Yapılanması Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık kurumlarında strateji türleri Stratejilerin değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yıldırım,S.ve Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi
Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi
Daft, R. L. (2007). Understanding The Theory and Design of Organizations. Thomson South-Western, United States
Robbins, S.P., and T.A. Judge. (2007). Organizational Behavior. 12 ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Shortell, Stephen Michael, and Arnold D. Kaluzny. (2000).Health Care Management: Organization, Design, and Behavior: Delmar Publishers,.
Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. & Işık, O. (2017). Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Aydın,İ.(2012).Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
5
2
Health Accounting and health cost management application.
2
3
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
3
4
Hospital automation methods are used.
1
5
Health sector related keeps up-to-date information.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge about the problems encountered.
5
2
The health industry solutions to problems encountered.
5
3
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
5
4
Hospital management-related decision-making.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
2
2
Health care duties and liability.
4
3
The hospital uses the automation methods.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
5
2
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
5
3
Health service offering, producing enterprises.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
5
2
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
5
3
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health institutions is bound to know the official institutions.
5
2
Follow current events related to health institutions.
5
3
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides communication between patient and physician.
4
2
Patient confidentiality is perfect for you.
4
3
Communicates with the patient and the patient's relatives.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge of the terminology.
3
2
Health management, health management should have competent information.
4
3
Knowing that good health sector strategic decisions.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0