Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP106 | HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT II | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile amaçlanan, öğrencilere Hastane Yönetimi ve Sağlık Organizasyonunu yapısını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Sağlık Kurumları Dersi; Sağlık yönetimi, yönetim fonksiyonları ve sorumlulukları, diğer işletmelerden farklı yönleri,Türkiye’de hastane organizasyonlarının yapısı,yönetimi,özellikleri, Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi, Sağlık kurumlarında Performans, motivasyon hasta tatmini ile ilgili temel bilgiler, kalite konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık ve sağlığı etkileyen faktörler hakkında bilgileri tanımlar.Bilişsel |
Sağlık kurumlarında, birinci basamak, İkinci basamak ve üçüncü basamak sağlık hizmetleri kültürünü benimser.Duyuşsal |
Sağlık kurumları yönetimi konularını planlar.Psiko-Motor |
Sağlık kurumlarında kalite alanında işbirliği yapar.Duyuşsal |
Sağlık kurumlarında yönetim kurulu, yönetici, yönetici yardımcıları ve tüm departmanlar hakkında bilgileri benimser.Duyuşsal |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması. Sağlık kurumları yönetim kurulu, Hastane Organizasyonu | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Araştırma-Ödev | Tıbbi Deontoloji Tıbbi Risk Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Türkiye’de Kamu Hastanelerinin Organizasyonu ve Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
4 | Araştırma | Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Literatür taraması | Hemşirelik Hizmetleri ve Tıbbi Sekreterlik Hizmetleri Yönetimi | Anlatım,Video Soru-Cevap |
6 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hastane Yöneticiliği, İşlevleri ve Sorumlulukları | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
7 | Literatür taraması | Hastane Afet Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Ağız Ve Diş Sağlığı Yönetimi Evde Sağlık Hizmetleri Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
10 | Literatür taraması | Tıbbi Sosyal Hizmet Genel Destek Hizmetleri | Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Araştırma-Ödev | Sağlık kurumlarında iletişim | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
12 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Sağlık kurumlarında motivasyon | Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev | İlaç Güvenliği İlaç Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
14 | Literatür taraması | Türkiye’de Özel Sağlık Sektörü Sağlık Kuruluşları Yapılanması | Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Sağlık kurumlarında strateji türleri Stratejilerin değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yıldırım,S.ve Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi |
Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi |
Daft, R. L. (2007). Understanding The Theory and Design of Organizations. Thomson South-Western, United States |
Robbins, S.P., and T.A. Judge. (2007). Organizational Behavior. 12 ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall. |
Shortell, Stephen Michael, and Arnold D. Kaluzny. (2000).Health Care Management: Organization, Design, and Behavior: Delmar Publishers,. |
Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. & Işık, O. (2017). Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Aydın,İ.(2012).Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Pegem Akademi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
|
5 | |||||
2 |
Health Accounting and health cost management application.
|
2 | |||||
3 |
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
|
3 | |||||
4 |
Hospital automation methods are used.
|
1 | |||||
5 |
Health sector related keeps up-to-date information.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge about the problems encountered.
|
5 | |||||
2 |
The health industry solutions to problems encountered.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
|
5 | |||||
4 |
Hospital management-related decision-making.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
2 | |||||
2 |
Health care duties and liability.
|
4 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
|
5 | |||||
3 |
Health service offering, producing enterprises.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
5 | |||||
2 |
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
|
5 | |||||
3 |
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health institutions is bound to know the official institutions.
|
5 | |||||
2 |
Follow current events related to health institutions.
|
5 | |||||
3 |
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides communication between patient and physician.
|
4 | |||||
2 |
Patient confidentiality is perfect for you.
|
4 | |||||
3 |
Communicates with the patient and the patient's relatives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge of the terminology.
|
3 | |||||
2 |
Health management, health management should have competent information.
|
4 | |||||
3 |
Knowing that good health sector strategic decisions.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 4 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |